Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan.
Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna:
Varför fick vi olika...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man använder “...
Ladda ner och skriv ut danskort.
De två sista bilderna av ”danskorten” är ”parenteskort” och ”loopkort” som ska användas i Lektion 2.
Danskorten finns även bifogad...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med pinnarna fast på ett annat sätt, nämligen genom att göra egna symboler som kallas “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om övningarna “Pinna...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med en annan övning där ni ska samla pinnar, närmare bestämt exakt 100 pinnar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna räkna antalet pinnar och...
Det är dags att gå ut och genomföra rörelseleken “100 pinnar”.
Gå ut till ett lämpligt ställe på skolgården eller i dess närhet.
100 pinnar
Dela in eleverna i 4-5 grupper.
Idén är att varje...