Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

147 träffar
Resursmaterial

Masel Tov Cocktail – lärarhandledning till film om judisk identitet

I denna resurs  finns en lärarhandledning till filmen "Masel Tov Cocktail" – en film som rör kontemporär judisk identitet och antisemitism. I handledningen finns texter som kan vara grunden till en genomgång med eleverna samt specifika referenser till filmen för dig som lärare. Handledningen innehåller även övningar för eleverna att arbeta med efter filmvisningen.
Resursmaterial

Vi, de polska judarna

I den här resursen presenteras en övning där eleverna får läsa in sig på en verklig person med polsk - judisk identitet för att sedan få frågor som de ska ta ställning kring.
Resursmaterial

Lärarhandledningar inför besök på ”Judiskt kunskapscenter”

Judiskt kunskapscenter i Malmö synagoga tar emot bokade besök till både visningar och workshops med syftet att öka kunskapen om judisk kultur och historia, judiskt liv samt att motverka antisemitism. Här hittar du lärarhandledningar till de olika program du kan besöka på Judiskt kunskapscenter.
Resursmaterial

Israel – Palestina

Israel-Palestinafrågan är en laddad och ibland svår fråga att hantera i undervisningssituationer och i andra situationer i skolan där frågan kan komma upp. Det här är ett material som riktar sig såväl till dig som undervisar om konflikten som till dig som på andra sätt kan behöva stöd i hur du ska hantera konflikten i skolan.
Resursmaterial

Frågesport i samhällskunskap för högstadiet!

Här är ett quiz med 20 frågor för samhällskunskap på högstadiet. Det täcker ämnen som politik, ekonomi, rättssystem och samhällsstruktur. Frågorna är anpassade för repetition och varierad svårighetsgrad.
Resursmaterial

Repetition – tipsrunda i SO för mellanstadiet

Tid för repetition! Här finner du en frågesport att sätta upp för en tipsrunda enskilt eller i grupp. Frågorna varierar mellan historia, geografi, religion och samhällskunskap. Dax att dra i minnesledtrådarna och kanske lära nytt!
Resursmaterial

Vad är demokratin värd?

I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är. 
Resursmaterial

Europa mot demokrati

Den här resursen riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Resursen innehåller en kort film (15 min) som beskriver den tidiga utvecklingen mot demokrati i Europa.
Resursmaterial

Barnen i Belaya Tserkov – Förintelsen

Belaya Tserkov intogs av tyskarna i juli 1941. Efter att stadens vuxna judar mördats konfronteras tyskarna med ett problem. Vad ska de göra med de 90 barn som nu ej längre har några föräldrar? I övningen får eleverna möta förövarna själva i ett antal historiska dokument. De får fundera över källornas egenskaper och tillförlitlighet, men framförallt får de möjlighet att ställa frågan; hur är det möjligt för människor att mörda barn?
Resursmaterial

Rolig repetition i historia (åk 7-9)

I den här resursen hittar du historiefrågor som blir både repetition och allmänbildning på en gång. Välj om ni vill tävla i lag, göra det som en lekfull enskild repetition eller ställa frågor till varandra. Du hittar 20 frifrågor och 25 flervalsfrågor samt bifogade facit!