Gå direkt till innehållet

I denna resurs får lärare och elever möta verkliga judiska personer som på olika sätt gjorde motstånd under Förintelsen.  I övningen som presenteras får eleverna reflektera över på vilket sätt en av de judiska individerna gjorde motstånd och varför detta var viktigt för hen.

Innehåll och upplägg

I resursen Amidah, judiskt motstånd under Förintelsen får eleverna möta individer och händelser som både breddar förståelsen för Förintelsen men även för det judiska. Genom att visa på det judiska motståndet mot nazisternas och deras medlöpares förtryck får eleverna både en fördjupad kunskap om Förintelsen, men det bidrar även till att mänskliggöra de judiska offren. Här möter man de judiska individerna som subjekt, snarare än objekt. Eleverna får möta historien genom ett judiskt perspektiv och får möjligheten att se hur detta kan påverka upplevelsen av det förflutna. De får även reflektera över människornas starka vilja att behålla sig värdighet och identitet i omöjliga förhållanden. Samtidigt ges eleverna möjlighet att reflektera över sig själva.

 

Resursen innehåller följande bifogade dokument:

  • Text till läraren om olika former av judiskt motstånd under Förintelsen.
  • Instruktioner och rekommenderade förberedelser inför övningen.
  • Berättelser om judiskt motstånd att skriva ut och tilldela eleverna.
  • Koppling till skolans styrdokument.

 

Till läraren om olika former av judiskt motstånd

Instruktioner och rekommenderade förberedelser

Koppling till skolans styrdokument

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.