Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

298 träffar
Resursmaterial

Att möta elever i samband med krishändelse

Den här texten är tänkt att stötta och vägleda dig i rollen som pedagog som ska möta barn efter en allvarlig händelse. Med allvarlig händelse menas här en plötsligt uppkommen svår händelse på skolan eller i närområdet. Det kan exempelvis handla om olyckor, terrordåd, skjutningar eller att någon plötsligt avlider.
Resursmaterial

Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten

Att arbeta aktivt och medvetet med att väcka läslust har betydelse. Läslust kan ge våra barn och unga bättre förutsättningar att klara skolan och ta sig fram i en komplex verklighet. Under 2022 gav An...
Resursmaterial

Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning

I den här resursen får du bekanta dig med Orsaksdiagram som kan vara ett stöd för att samla information vid läsning.
Resursmaterial

Cirkeln – ett verktyg för likvärdighet

Cirkeln är ett verktyg som hjälper oss pedagoger att bli medvetna om hur alla barnen på förskolan har det. Den handlar på sätt och vis om likvärdighet så att vi kan skapa goda förutsättningar för alla barn att utvecklas och trivas. 
Resursmaterial

Strategier för tillhörighet

Ny klass eller grupp skapar stor osäkerhet hos hjärnan som tolkar nya okända människor som fiender tills motsatsen är bevisad. När du som pedagog får en ny grupp är det knappt lönt att påbörja någon i...
Resursmaterial

Läsning med flerspråkiga elever – läsning på elevens starkaste språk

Forskningen ger belägg för att tillgång till skrift och engagemang för läsande och skrivande främjar litteracitet. Att maximera tillgång till skrift och läs- och skrivengagemanget hos flerspråkiga ele...
Resursmaterial

Let´s talk about sex! Sexualitet, samtycke och relationer

Hur ofta prata du sex med dina elever? Känner du dig bekväm med det?  Vad ska man säga? Vad ska man inte säga? Hur bör man planera sin undervisning? Så många frågor! Frågor kring kropp, sex och relati...
Resursmaterial

Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter

Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med. 
Resursmaterial

Promptskola 1 och 2 – workshop i att prompta med AI

En workshop på en timme som behandlar det viktigaste i hur man promptar. Syftet med workshopen är att uppmuntra nyfikenhet och testande - och att lära sig något på samma gång.
Resursmaterial

World´s Children´s Prize

Man vet att man fångat sina elever när man hör dem energiskt diskutera ens undervisningsmaterial i matsalen. När ens elever bli berörda och upprörda blir de engagerade och då vet man att man lyckats m...