Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

299 träffar
Resursmaterial

Läsa argumenterande texter

Den här strategin stöttar eleverna i läsning av argumenterande texter genom att göra dem uppmärksamma på hur texten är uppbyggd och vilken typ av skolspråk som används i texten, men den kan även användas som mall när eleverna ska skriva en argumenterande text.
Resursmaterial

Spana efter vårtecken!

Våren är snart här, eller? Leta vårtecken och varför inte rapportera era vårtecken till Vårkollen.se. Tillsammans med forskare vill Svenska Botaniska Föreningen ta reda på hur snabbt våren utvecklas ö...
Resursmaterial

Övertyga den andre

Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan ocks...
Resursmaterial

Let´s talk about sex! Sexualitet, samtycke och relationer

Hur ofta prata du sex med dina elever? Känner du dig bekväm med det?  Vad ska man säga? Vad ska man inte säga? Hur bör man planera sin undervisning? Så många frågor! Frågor kring kropp, sex och relati...
Resursmaterial

Utvärdering av läsåret för elever – lägre och högre stadier

Läsåret närmar sig sitt slut och det är tid att utvärdera. I den här resursen finner du utvärderingar som passar såväl mellan - som högstadiet. Eleven får möjlighet att reflektera över lärande och utveckling men även över det sociala och mål för nästa läsår.
Resursmaterial

Cirkeln – ett verktyg för likvärdighet

Cirkeln är ett verktyg som hjälper oss pedagoger att bli medvetna om hur alla barnen på förskolan har det. Den handlar på sätt och vis om likvärdighet så att vi kan skapa goda förutsättningar för alla barn att utvecklas och trivas. 
Resursmaterial

Promptskola 1 och 2 – workshop i att prompta med AI

En workshop på en timme som behandlar det viktigaste i hur man promptar. Syftet med workshopen är att uppmuntra nyfikenhet och testande - och att lära sig något på samma gång.
Resursmaterial

Här har du ditt klassrum!

Hur gör man för att göra sitt klassrum så tillgängligt som möjligt? Om man vill skapa en plats där eleverna kan och får vara kreativa, ges möjlighet att samtala, får känna sig trygga och där alla elever verkligen får ”rum”. Ja hur gör man?
Resursmaterial

Läsning med tema: ”Globala målen för hållbar utveckling”

Varje grundskola i Malmö har fått välja en boklåda med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling (ht 2019). I varje låda finns flera exemplar av varje titel (ca 80 böcker), en affisch med...
Resursmaterial

Dyslexi och läs- och skrivsvårigheter

Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med.