Syftet med den här lektionen är att att träna eleverna i att se på en och samma företeelse – i det här fallet mat – från olika perspektiv. Lektionen tar ca 60 minuter och är i första hand...
Den här lektionen sätter fokus på hur viktigt det är att tydliggöra definitioner och att granska sina egna antaganden eftersom detta kan påverka resultatet. Till uppgiften behövs en särskild linjal. B...
Syftet med lektionen är att få eleverna att se värdet av att bearbeta sina produktioner, ge förslag på hur man kan göra det samt att visa eleverna hur man kan använda uppgiftsinstruktionen som stöd i...
God anteckningsteknik gynnar studieresultaten. Därför tog vi fram en lektion som syftar till att ge elever en bra anteckningsmetod (Cornellmetoden) samt att visa fördelarna med att anteckna för hand....
Lässtrategier är något eleverna behöver i alla ämnen. Syftet med lektionen är att få eleverna att se fördelarna med att läsa aktivt och att ge dem verktyg som förbättrar deras läsförståelse. Lektionen...
Den här lektionen är särskilt avsedd för NA- och TE-programmen. Syftet med lektionen är flera:
Att få eleverna att förstå hur man minimerar mätbrus vid mätningar
Att få eleverna att förstå fördelen...
I utmaning B ska eleven designa och skapa något nytt av något gammalt. Redesign är ett bra sätt att ta vara på befintliga textilresurser. Vad kan man göra av till exempel en gammal tröja? I denna utma...
Utmaning A handlar om design och fantasi. Kan eleverna förutspå hur vår värld kommer att se ut om 500 år? Kan de utifrån deras syn på världen designa kläder och tänka på färg, form, funktion och mater...
Förberedelse
Detta moment tar upp textilindustrin mörka sidor genom en presentation som behandlar triangelhandeln, arbetsförhållanden för de som arbetar i nutidens globaliserade textilindustrin samt d...