Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Denna resurs innehåller en 16 bilder lång presentation som på ett enkelt sätt presenterar och fördjupar identitetsbegreppet utifrån aspekter som etnicitet, socioekonomiska faktorer, religion, funktion...
Metoden "Concept attainment" (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.
Målet med denna resurs är att du som pedagog ska lära dig att skapa ett digitalt klassrum för din klass eller undervisningsgrupp. Webbplatsen som resursen länkar till utvecklades under VT 2017 och bes...
Visste du att den svenska slavhandeln avskaffades officiellt den 9 oktober 1847? Hur ofta pratar vi i skolan om den delen av Sveriges mörka historia?
Koppling till Lgr11
Med denna resurs kommer...
Eurovision kommer till Malmö - igen! När Malmö står värd för Europa kommer hela staden att ha fest. Varför inte ladda upp inför galan med ett quiz i klassen om såväl tävlingen som Malmö. 15 frågor att skriva ut och göra en tipsrunda av eller som en lagtävling i klassrummet. Facit finns bifogat.
Här kan eleverna arbeta laborativt med ett matematiskt problem för att komma fram till en lösning. Uppgiften kan användas som en repetition av tal i potensform, samt en introduktion till potenser med nollexponenter och negativa exponenter.
Hur många kanonkulor finns det i pyramiden? Här är ett rikt matematiskt problem, som kan användas från senare delen på mellanstadiet ända upp till gymnasiet, beroende på hur djupt man vill dyka ner i problemet. Man kan återvända till problemet många gånger.
I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är.