På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
I den här resursen delar spanskläraren Adriana Sturesson med sig av ett smörgåsbord av förslag på vad du som vikarie kan göra på en lektion i spanska. Perfekt för lektioner där man får hoppa in och inte har en lektionsplanering att följa.
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen riktar sig till dig som undervisar i historia på gymnasiet. Resursen innehåller en kort film (15 min) som beskriver den tidiga utvecklingen mot demokrati i Europa.
I denna resurs ska eleverna söka svar på frågan: hur kunde tyskarna låta Hitler avskaffa demokratin och varför reagerade människor inte mer mot Hitlers behandling av judarna (observera att materialet inte inbegriper Förintelsen). Utöver de historiska frågorna får eleverna möjlighet att diskutera hur behandlingen av minoriteter är en viktig del av demokrati och hur sårbar demokrati är.
I den här resursen finner du ett undervisningsmaterial som är kopplat till utställningen "I livets väntrum" på Malmö Borgarskola. Materialet består av ett föreläsningsmanus, en bildpresentation, sju uppgifter till eleverna samt upplägg och handledning.