Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

117 träffar

VENN-diagram

Ett VENN-diagram används för att göra jämförelser och tydliggöra likheter och skillnader. Det kan användas för att jämföra föremål, bilder, texter, personer, platser eller händelser samt begrepp inom natur- och samhällsorienterande ämnen och matematik.

VÖL-schema

Ett VÖL– schema kan användas vid uppstart av ett nytt arbetsområde eller inför läsande av en faktatext.

Cirkelmodellen

Cirkelmodellen är en stöttande arbetsmodell där man efter att ha byggt upp förförståelse gör gemensamma aktiviteter för att till sist låta eleven skriva på egen hand.

Begreppskort

Begreppskort kan användas för att fördjupa förståelsen för ord och begrepp inom till exempel naturkunskap och samhällskunskap.

Att skriva en berättelse – mallar

För att stötta eleverna när de skriver berättelser (narrativ) kan man använda olika mallar. Eleverna får genom att använda dessa möjlighet att planera sitt skrivande så att texterna följer den struktur som kännetecknar texttypen.

Att arbeta i Google Classroom

Målet med denna resurs är att du som pedagog ska lära dig att skapa ett digitalt klassrum för din klass eller undervisningsgrupp. Webbplatsen som resursen länkar till utvecklades under VT 2017 och bes...

Tre orsaksdiagram

Orsaksdiagram Ett orsaksdiagram ger stöd för att förstå och uttrycka orsaksrelationer. Den kan behöva anpassas utifrån de krav på samband man vill upptäcka eller uttrycka i ett ämnesinnehåll. Pilarna...

Fiffig metod för att fånga svåra begrepp

Metoden "Concept attainment" (begreppserövrande) är ett sätt att hjälpa elever att kunna och förstå ord och begrepp. Allra bäst funkar det för abstrakta begrepp eller koncept.

Läsning – boksamtal

I detta resursmaterial ges förslag på hur ett boksamtal kan organiseras utifrån Chambers tankar.

Läsning – parläsning

”Vi vet inte vad tycker om en bok förrän vi talat om den”. Så uttrycker sig Aiden Chambers i Böcker inom oss. Om boksamtal. Mina elever brukar säga att de bästa böcker de läst är dem vi pratat om. Jag  gissar att det är just interaktionen och utbytet av tankar som gör att de förstår innehållet, börjar tänka djupare, minns bättre och till slut blir läsare.