Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

488 träffar
Moment

Summera

Ett moment i vilket ni analogt eller digitalt formulerar ner arbetsområdets mest centrala deviser och kunskaper och fäster de på väggarna för att i framtiden kunna hänvisa till dessa kunskaper. Elever...
Moment

Examination

Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus. Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Moment

Genomgång av den vetenskapliga metoden

Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Moment

Repetition

Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
Moment

När är jag censurerad?

I detta för lektionen avslutande momentet tittar vi på den allt viktigare frågan om när någons yttrandefrihet blir inskränkt eller kränkt. Människor känner sig allt oftare cencurerade när det nog egen...
Moment

Alla har rätt till sin egen åsikt

I detta moment undersöker klassen påståendet ”Alla har rätt till sin egen åsikt”, som en hör ganska ofta. Är det sant eller är det en sanning med modifikation? Läraren har förberett sig fö...
Moment

Balans, tyngdpunkt och jämvikt – moment 1

Börja med att titta på introduktionsfilmen “Dödspendeln”. Hela filmen och förklaringar kommer under en senare lektion. Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som handlar om kraf...
Moment

Slutsatser och livstips

Ett kort avslutande moment för att summera det som varit i fokus under lektionen och samtidigt ge några konkreta tips för hur en blir bättre på att debattera/argumentera samtidigt som en inte sårar nå...
Moment

Hur lätt är det att ändra sig egentligen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vad i sitt liv, sina åsikter och sin personlighet de skulle ha lättast att ändra. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordna dem p...
Moment

Vilken sorts negativ åsikt om dig skulle göra dig mest ledsen?

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna. Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...