I detta moment tittar du på frågan om Sverige haft kolonier.
Efter att ha gått igenom imperialismen med dess många mörka sidor blir det en naturlig sak att ställa sig frågan om Sverige – som ju...
I detta moment jobbar eleverna med sin strid på det sätt ni kommit överens om som examinerande moment i arbetsområdets början.
Förbered
Beroende på vilket sätt ni i klassen valt att examinera p...
I detta moment tittar vi på förhållandet mellan forna kolonier och de imperiebyggande länderna i Europa. Vi funderar på vad som hänt sedan länderna vann sin självständighet och hur vi påverkar varandr...
I detta moment pratar ni om imperialismen i enkla termer kopplade till det övergripande musiktemat. Varför pratar människor i Latinamerika, Afrika och Asien på många ställen europeiska språk?
Inled me...
Arbetsområdets sista moment. Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Förbered momentet innan lektionen genom att ta fram eventuella formulär för utvärdering som ni brukar använda på skolan. Lad...
Om klassen uppskattar låten är de kanske vilja att lära sig den utantill och uppträda på t.ex en skolavslutning. Det är ett tillfälle att träna på uttal ordentligt och dessutom ett trevligt sätt att a...
Hitta låttexten online, projicera den och högläs den för eleverna. Nu ska eleverna arbeta i EPA (ensam, par, alla) för att försöka förstå texten. Förstår dem helheten även om de inte kan varje ord? Hä...
Låt klassen rösta fram den bästa låten. Be dem att motivera varför de tycker om den. Be även dem som inte tyckte om låten förklara varför. Det är ett enkelt sätt att repetera negation och se om de nu...
Eleverna ska fortsätta arbeta med sina skisser och understryk för dem vikten av god planering kopplat till gatukonst. Så som fysisk placering, disposition, form och storlek, samt ljusförhållandet.
Lå...
A) Eleverna ställer sig upp för att göra den här Brain Breaken i par. Under ett par minuter ska varje par hitta på en “hälsning” i fyra till sex olika steg (exempelvis slå ihop handflatorna, göra en “...