På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Förberedelse för läraren
Dela in klassen i par.
Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej.
Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...
Eleverna delar sina förklaringar med en annan grupps deltagare (och med dig som lärare). Mottagande grupp läser och ger respons till förbättringar.
Tanken är att eleverna tar/får idéer av varandra.
Du...
Fördela eleverna i grupper om fyra stycken.
Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände.
Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...
Förberedelse för läraren
Material att ta fram till eleverna: Bägare (250 ml), sked, salt och vatten.
Saltet hälls upp i en större gemensam bägare där eleverna hämtar saltet. En tesked sätts i saltbä...
Arbetsområdets sista moment.
Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet.
Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång?
Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Ett moment i vilket ni analogt eller digitalt formulerar ner arbetsområdets mest centrala deviser och kunskaper och fäster de på väggarna för att i framtiden kunna hänvisa till dessa kunskaper.
Elever...
Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus.
Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
I detta för lektionen avslutande momentet tittar vi på den allt viktigare frågan om när någons yttrandefrihet blir inskränkt eller kränkt. Människor känner sig allt oftare cencurerade när det nog egen...
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?