Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

473 träffar
Moment

Moment 1: Ett experiment – du förklarar muntligt för andra

Förberedelse för läraren Dela in klassen i par. Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej. Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...
Moment

Moment 3: Ge och ta!

Eleverna delar sina förklaringar med en annan grupps deltagare (och med dig som lärare). Mottagande grupp läser och ger respons till förbättringar. Tanken är att eleverna tar/får idéer av varandra. Du...
Moment

Moment 2: Handling blir ord!

Fördela eleverna i grupper om fyra stycken. Eleverna berättar, i grupper om fyra stycken, vad det genomförda experimentet handlade om och vad som hände. Därefter skriver de tillsammans i gruppen, en...
Moment

Moment 1: IRL! Vatten vs salt

Förberedelse för läraren  Material att ta fram till eleverna: Bägare (250 ml), sked, salt och  vatten. Saltet hälls upp i en större gemensam bägare där eleverna hämtar saltet. En tesked sätts i saltbä...
Moment

Utvärdera

Arbetsområdets sista moment. Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet. Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång? Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...
Moment

Summera

Ett moment i vilket ni analogt eller digitalt formulerar ner arbetsområdets mest centrala deviser och kunskaper och fäster de på väggarna för att i framtiden kunna hänvisa till dessa kunskaper. Elever...
Moment

Examination

Detta är arbetsområdets näst sista moment och det som bör tillåtas ta längst tid och få mest fokus. Eleverna har under förra momentet gått igenom och fått öva den vetenskapliga metoden och nu är det...
Moment

Genomgång av den vetenskapliga metoden

Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
Moment

Repetition

Den vetenskapliga metoden är arbetsområdets avslutande del. Börja därför med att kort med hjälp av klassen repetera vad klassen lärt sig hittills. Rimligtvis kommer ni fram till något liknande detta:...
Moment

När är jag censurerad?

I detta för lektionen avslutande momentet tittar vi på den allt viktigare frågan om när någons yttrandefrihet blir inskränkt eller kränkt. Människor känner sig allt oftare cencurerade när det nog egen...