Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

472 träffar
Moment

Moment 3: Film – Min film om vatten!

Lektionsmål: Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
Moment

Moment 2: Vattnet som kokade ur grytan

I moment 2 tränas eleven i att beskriva vattenmolekylens rörelse i en text där ord och begrepp används. Ett dokument delas av en elev i varje grupp i Drive och alla i gruppen ska ha behörigheter att s...
Moment

Moment 1: Fokus!

Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras. Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.  
Moment

Tillit

I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar. Förbered Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Moment

Hur vet vi att månen inte är gjord av ost?

Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret. Förbered Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Moment

Moment 5: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över, är detta moment något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över att olika vätskor har olika ytspänning och att de intermolekylära krafterna det...
Moment

Moment 4: Tid över?

Om det finns någon elev som har tid över är detta moment, samt nästa moment (4), något att arbeta med. Tanken är att eleven ska reflektera över omgivande krafters påverkan på vattenmolekylerna. Lärare...
Moment

Moment 3: Gå på vattnet

Repetera lektionsmålen innan eleverna sätter igång med momentet.. Repetera, innan lektionens slut, lektionsmålen och poängtera vad eleverna har med sig ut genom dörren i resten av sina liv!   &nb...
Moment

Moment 2: Förklara experimentet i en skärminspelning

Dags att förklara en kort film i en egen inspelning, med ett digitalt verktyg. Det som ska förklaras i en skärminspelning är ”Hur håller droppen ihop?” Vid behov: Repetera instruktionsfilm...
Moment

Moment 1: Ett experiment – du förklarar muntligt för andra

Förberedelse för läraren Dela in klassen i par. Paren är medarbetare och har ett gemensamt uppdrag att nå ett mål oavsett om de är bästa kompisar eller ej. Du lyssnar och ställer frågor till grupperna...