Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det.
Förbered
Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...
Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Lektionsmål:
Eleven skapar en film där ord och begrepp används för att förklara vattenmolekylernas intra- och intermolekylära krafter och hur värmeenergin påverkar molekylrörelsen (intra = mellan ato...
I detta moment arbetar eleverna bitvis självständigt och bitvis i diskussion två och två (eller tre om det behövs).
Förbered
Flytta runt eleverna i klassrummet så att de har någon att sitta bredvid, v...
Fokus i momentet är att få förståelse för vad det faktiskt är som händer då temperaturen förändras.
Dela in klassen i grupper om 5-7 st elever inför moment 1.
Ett moment i vilket läraren visar filmen som illustrerar den vetenskapliga metoden, vid behov förtydligar hur den vetenskapliga metoden fungerar och låter eleverna öva i att formulera sig i enlighet m...
I detta moment följer ni upp övningen från momentet tidigare ”Frihet eller omhändertagande”.
Förbered
Förbered momentet innan lektionen genom att (vid behov) sammanställa elevernas...
Ett kort avslutande moment för att summera det som varit i fokus under lektionen och samtidigt ge några konkreta tips för hur en blir bättre på att debattera/argumentera samtidigt som en inte sårar nå...
Målet med momentet: Eleven summerar vad hen har lärt sig och hur hen lärt sig.
Ändra gruppkonstellationen till fyra elever i respektive grupp.
Ge uppdraget till var och en i gruppen att berätta om:
v...
Målet med momentet:
att repetera negativa och positiva tal och
att formulera vardagsnära situationer, med negativa och positiva tal.
Eleverna är i grupper om tre.
Visa följande diskussionsuppgift fö...