Denna övning skapar gemenskap och uppmuntrar till samarbete.
Eleverna ställer sig i en stor cirkel och tar varandra i händerna. De ska stå ganska tätt. Beroende på vad som passar kan klassen göra en e...
Till läraren: När du tycker att det är dax att repetera vad ni har gått igenom passa då på att göra det stående.
Skriv nyckelord eller meningar på tavlan eller på en power point. Låt eleverna repete...
Till läraren: En brain break som passar bra när klassen behöver ta en paus och du vill kombinera det med att skapa nya bänkpar som ska jobba ihop.
Ha lappar med alla elevernas namn i en låda el...
Nu är detta arbetsområdet slut och det är dags för eleverna att göra en kort utvärdering.
Låt eleverna svara på följande:
Nämn två bra saker med arbetsområdet och en sak som går att utveckla eller fö...
Samla gruppen framför de olika verken och låt eleverna nu komma med respons. Välj ut ett antal som uttrycker sig om respektive verk. Det ska ges utrymmer för både god och dålig kritik om de olika kons...
Det är nu dags för vernissage!
Samtliga i gruppen ska få ta del av den konst som nu är exponerad. Det är viktigt att låta detta moment får ta sin tid, så att eleverna ges utrymme för reflektion. De s...
Det är nu dags att förbereda utställningen.
Se till så att varje elev i den mån det går själv får placera ut sitt verk.
Förslag på att förbereda:
Tejp, häftmassa, hålslagare och tråd, fästkudda...
Eleverna ska fortsätta arbetet med sitt konstverk.
Målet är att de ska färdigställa arbetet i det här momentet.
För de som är färdiga går det bra att förbereda inför den slutgiltiga expositionen. Så s...
Eleverna ska arbeta med och förbereda de digitala presentationerna.
De elever som är färdiga kan öva på att presentera sitt arbete för en klasskamrat, alternativt fungera som digital support för de el...