Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

350 träffar
Lektion

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...
Lektion

Modets baksida – slavarbete och miljögifter

Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...
Lektion

De globala målen – Du kan påverka!

Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Lektion

Dags att välja utmaning!

Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...
Modul

TellUS

Hur kan vi få fler barn och unga att äta sig mätta med hållbar och hälsosam skolmat varje dag? Lärprocess: TellUS – Mat och vatten Målgrupp: Grundskola åk 1-3 Aktör: Malmö Museum Caseägare: Malm...
Lektion

Historiska och nutida upptäckter inom NO

En uppfinning är Finn upp tycker att en uppfinning är en ny lösning på ett problem, en kombination av två eller flera saker som var för sig kan vara kända men där kombinationen ger något nytt, något s...
Modul

Agenda 2030 och de globala målen

[Sidor 6-7 i Arbetsboken] Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela dat...
Lektion

Räkna med barnrättskonventionen

Av: Angelina Briggner   Syfte Elever och lärare utforskar barnkonventionens grundprinciper med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter genom att använda grundlägg...
Lektion

Barnrättskonventionen – relationer, kärlek och ansvar

Av: Helena Holmström   Syfte Elever utforskar begreppen relation, kärlek och ansvar ur ett barnrättsperspektiv, med fokus på artikel 2, 3, 6 och 12 i FN:s konvention om barnets rättigheter. &nbs...
Modul

Grönare förskolegårdar

Hur kan vi skapa grönare, tryggare och mer hållbara förskoleskolgårdar? Lärprocess: Grönare förskolegårdar Målgrupp: Förskola Samarbetsparter: Stadsbyggnadskontoret Malmö stad har tagit viktiga steg...