Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

350 träffar
Lektion

Lektion 3

Lektion 3 Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm. I materialet ingår: vitt ritpapper mjukt vitpapper blyertspenna...
Lektion

Lektion 1

Lektion 1 Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.     Del 1 – sam...
Lektion

Lektion 2

Lektion 2   Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.   Del 2 – akti...
Lektion

Lektion 4

Lektion 4   Del 1 – skapa egen text Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse. Det är vik...
Lektion

Lektion 5

Lektion 5   Del 1 – återkoppling Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektion

Tyngdpunkt och balans

Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis. Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras. Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
Lektion

Tyngdkraft – fritt fall

I lektionen undersöker elever fallande bollar/kulor. Mål: Uppleva hur olika föremål faller samt uppmärksamma när de landar på marken. Material: Olika mindre bollar/kulor med olika massa/vikt, till exe...
Lektion

Friktion – två enkla undersökningar

Under lektionen får eleverna göra två enkla undersökningar om friktion. Mål: Uppleva vad friktion är genom att undersöka olika ytor och material som rör sig mot varandra. Material: Blyertspennor, kart...
Lektion

Roligt med rörelse (medium)

Här hittar du lekfulla Brain Breaks som bryter undervisningen och som kräver rörelse i rummet.
Lektion

Varför bär vi kläder?

Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär? Elevern...