Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis.
Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras.
Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
I lektionen undersöker elever fallande bollar/kulor.
Mål: Uppleva hur olika föremål faller samt uppmärksamma när de landar på marken.
Material: Olika mindre bollar/kulor med olika massa/vikt, till exe...
Under denna lektion ska eleverna få reflektera över några frågor för att få igång deras tankeprocess kring just kläder. Varför bär vi kläder? Hur gör man kläder? Vem köper kläderna som de bär?
Elevern...
Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.
Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...
Under denna lektion ska eleverna få lära sig mer om textilindustrins baksida genom en presentation som tar upp triangelhandeln, arbetsförhållanden för dem som syr våra kläder idag samt hur textilindus...
Syftet med denna lektion är att introducera, befästa och fördjupa elevernas kunskap om Agenda 2030 samt få dem att inse att de själva kan påverka världen vi lever i. FN:s Agenda 2030 och de 17 Globala...
Nu är det dags för eleverna att välja vad de vill fördjupa sig i. Varje utmaning presenteras med en lärarguiden i anteckningar. Vill du skicka bladet till eleverna rekommenderar jag att du först ladda...
Under lektionen får eleverna göra två enkla undersökningar om friktion.
Mål: Uppleva vad friktion är genom att undersöka olika ytor och material som rör sig mot varandra.
Material: Blyertspennor, kart...
Hur kan vi göra våra skolvägar tryggare och säkrare?
Lärprocess: Säkrare skolvägar
Målgrupp: Grundskola åk 1-6 och anpassad grundskola
Aktör: FOJAB eller Arkitektens verktygslåda
Caseägare: Stadsbyggn...