Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

306 träffar
Resursmaterial

Berättande – narrativ text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Resursmaterial

Arbetsro och magiska 7:an

I denna resurs bjuder Joanna Lundin på tips kring arbetsro och struktur med utgångspunkt i "den Magiska 7:an".
Lektion

Lektion 1

Lektion 1 Jag informerar eleverna att under denna lektion kommer vi att fördjupa våra kunskaper om beskrivande texter genom att beskriva bilder och läsa en beskrivande text.     Del 1 – sam...
Lektion

Lektion 2

Lektion 2   Del 1 – muntligt läxförhör i korta drag om faktakunskaperna om lamm Jag inleder den andra lektionen med kort repetition av vad vi gjorde föregående lektion.   Del 2 – akti...
Lektion

Lektion 3

Lektion 3 Nu är det dags för eleverna att skapa och vara kreativa. Varje elev få det material som behövs för att skapa sitt eget lamm. I materialet ingår: vitt ritpapper mjukt vitpapper blyertspenna...
Lektion

Lektion 4

Lektion 4   Del 1 – skapa egen text Jag börjar med att informera eleverna om att de ska skriva en egen berättande text om ett lamm utifrån en checklista som stöd till deras berättelse. Det är vik...
Lektion

Lektion 5

Lektion 5   Del 1 – återkoppling Den här lektionen inleder jag med att uppmana eleverna att titta på slutet av sin text där de hittar min skriftliga återkoppling till texten de har skrivit. De få...
Lektion

Tyngdpunkt och balans

Under denna lektion får eleverna gå balansgång på olika vis. Mål: Uppleva hur balansen påverkas när kroppens tyngdpunkt ändras. Material: Balanslist samt bricka med naturföremål på.
Lektion

Lektion 6: Din kompis är en robot

Den sjätte lektionen består av tre moment. Lektionen går att genomföra både inom- och utomhus beroende på förutsättningar. Eleverna kommer att få programmera både dig som lärare och sina kamrater. &n...
Lektion

Nä men?! Vad har du på dig?

Nu när eleverna vet hur man gör tyg idag så ska de resa 500 år tillbaka i tiden för att se hur mode och kläder förändrats över tid.  Syftet med detta är att få dem att inse hur annorlunda man klädde s...