Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

368 träffar
Moment

Blad – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.  
Moment

Introduktionsfilm

Visa filmen för eleverna. Ha en kort diskussion, ställ frågor som t ex: Vad såg ni? Låt eleverna diskutera enligt EPA modellen (Ensam Par Alla). Vad tänkte ni på när ni såg filmen? Kopiera upp och del...
Moment

Hjälmfrisyr?

Är ni flera vuxna i klassen är det roligt att spela upp en liten scen där en vuxen är “duktig” och använder cykelhjälm, medan den andre kommer med lite fåniga argument för att inte använda hjälm, t ex...
Moment

Gatsmart – Cykelhjälm

Titta på  avsnittet om Cykelhjälm på Gatsmart på UR. Diskutera filmen utifrån frågorna: Varför ska man ha hjälm? Varför har inte alla hjälm? Finns det en lag?
Moment

Tankekartan, gå över gatan

Projicera tankekartan, tala om för eleverna att ni tillsammans ska fylla på med vad man ska tänka på när man korsar en gata på ett säkert sätt.
Moment

Repetera sången

Visa texten och sjung sången igen, be eleverna förklara vad vi sjunger i refrängen?
Moment

Blad – moment 1

Börja med att titta på introduktionsfilmen “Näringskedjor”. Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner. Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som ha...
Moment

Vänster, höger, vänster

Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de få läsa upp några ord för hela klassen. Lyssna på sång...
Moment

Vilka risker finns när du tar dig till skolan?

Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...
Moment

Vad ska vi lära oss?

Presentera dokumentet Tema trafik (pedagogisk information). Förslagsvis kan du visa dokumentet med projektor. Berätta vad man ska kunna och hur ni kommer att arbeta. Fråga gärna eleverna om de har fle...