Dela upp blandningen
Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt.
Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper.
Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandni...
Berätta att ni under denna lektion ska lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i dera...
Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.
Berätta att ni under denna lektion ska lära om planeternas storlekar genom att göra en laborativ övning.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna redogöra för planeterna i vårt solsystem och kunna be...
Ni ser avsnittet Reflex från serien Gatsmart på UR.se och diskuterar den efteråt. Hur bra såg man människorna i filmer när de inte hade reflexer. Varför kan det vara farligt? Gör gärna en EPA (tänka E...
Be eleverna plocka fram sitt Skyltbingo. Låt eleverna prata om sina skyltbingon i par med varandra i någon minut. Vad ser vi för likheter/skillnader? Redovisa med diskussion i helklass: Hur många såg...
Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...
Projicera sångtexten och läs titeln högt för eleverna. Fråga dem vad de tror att texten kommer ta upp. Finns det läskunniga barn i klassen kan de få läsa upp några ord för hela klassen. Lyssna på sång...
Visa filmen “Korsa gatan” från Gatsmart på UR.se för eleverna. Diskutera tankar om filmen efteråt. Repetera – hur gjorde Missy Gatsmart när hon gick över gatan?