Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar filmen säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de s...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur hjärnan fungerar.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av förklaringsmodellen om hjärnan, lära om hur hjärnan fungerar, för att...
Hjärnan och ansträngning
Många elever tror att deras högpresterande klasskamrater är smarta av naturen. Visst har en del elever lättare för skolarbete än vad andra har. Det är dock viktigt att avdrama...
Nu är det dags att runda av lektionen.
Be eleverna att under en stund fundera på vad de lärt sig och tagit till sig under lektionen.
Låt dem sedan uppdatera sina Värdegrund-matriser.
Inled lektionen med klippet ”Timglas” (cirka en minut).
Innan du startar klippet säger du till eleverna att de skall sätta sig skönt, gärna blunda eller titta på sanden som rinner. Att de...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska lära om hur våra handlingar påverkar oss.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan:
Med hjälp av klippet och övningen “Skrynkla pappret” få en ökad insikt...
Övning – skrynkla pappret
Dela ut varsitt A4-papper till eleverna.
Be dem att skrynkla ihop sitt papper och riktigt knyckla ihop det.
Säg sedan att de ska släta ut pappret igen och försöka g...
Om ni inte redan tittat i potatisfällorna gör ni det nu. Samtala sedan med eleverna om den övningen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns. Fortsätt...
Deltagare: Alla
Ni behöver en uppblåsbar badboll eller en ballong (eller flera om man vill ha en större utmaning och mer rörelse). Nu är utmaningen att tillsammans hålla bollen/bollarna i luften under...
Deltagare: Parvis
Eleverna står mitt emot varandra och på pedagogens signal ska de försöka fånga varandras vader. Man fångar någon annans vad genom att klappa till den. Varje “vadklapp” ger ett poäng...