Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med “pinntal” men utan att rita alla streck.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal med osynl...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Förberedelser
Presentationen består av 17 blad. Under varje blad finns det anteckningar där lärarguiden finns. Där finns även tips på frågor att ställa till eleverna för att få igång reflektion och di...
Nu när eleverna fått ett litet smakprov på arbetsområdet kan du gå igenom den pedagogiska planeringen med dem. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet och vilka färdighet...
Detta moment utgår från en presentation på åtta blad som innehåller bl.a. nya begrepp som bör förklaras under presentationens gång så att eleverna kan ta till sig dem och börja använda dem. Du bör där...
Detta moment är skapad för att introducera arbetsområdet, känna av elevernas förkunskaper men även för att få ingång deras tankeprocess kring kläder och vänja dem vid att diskutera ihop. Frågorna berö...
Avsluta lektionen och arbetsområdet med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar ti...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, subtraktion”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera a...
Berätta för eleverna att ni under denna lektion ska träna på att räkna subtraktion med hjälp av “pinntal”.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna använda “pinntal” till att göra beräkningar med sub...