Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

142 träffar

1. Vi berättar och beskriver

Aktivitet 1 “Vi berättar och beskriver” Bakgrund  (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) En elev med en utvecklad generell...

Arbeta kollegialt med Hitta språket

Arbeta kollegialt med ”Hitta språket” Arbetsgången är indelad i två delar.  Del 1: handlar om samsyn kring arbetet med ”Hitta språket” och är bra att starta med.  Del 2: handla...

Arbeta kollegialt med ”Hitta matematiken”

Arbetsgången är indelad i två delar.  Del 1: handlar om samsyn kring arbetet med ”Hitta matematiken” och är bra att starta med.  Del 2: handlar om själva aktiviteterna i ”Hitta mate...

Mönster

Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) Inom matematiken är mönster en regelbunden upprepning. Att förstå mönster o...

Tärningsspelet

Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) Aktiviteten handlar om taluppfattning som är ett stort och grundläggande om...

Sanden / riset

Bakgrund (Du hittar hela den här texten i pdf-format längst ner på sidan under ”Moment” / ”Se mer”.) ”Sanden/ riset” handlar om mätning. Mätning kombinerar kunnande...

1. Planera och genomföra undervisning och kartläggning

Förberedelse av kartläggning För att du ska kunna ge dina flerspråkiga elever de bästa möjliga förutsättningarna att visa sina förmågor och färdigheter under kartläggning och analys av deras språkliga...

4. Högläsning och cirkelmodellen – ett konkret exempel

I den här modulen får du några konkreta exempel som stöd för din planering av högläsningsaktiviteter med kopplingar till cirkelmodellen. Cirkelmodellen är en del av genrepedagogiken och den syftar til...

Lektion 6: Din kompis är en robot

Den sjätte lektionen består av tre moment. Lektionen går att genomföra både inom- och utomhus beroende på förutsättningar. Eleverna kommer att få programmera både dig som lärare och sina kamrater. &n...

5. Teoretiska modeller och grundläggande begrepp

Att undervisa utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt är aldrig ett avslutat projekt. Istället handlar det om en ständigt pågående process och ett medvetet förhållningssätt till ku...