Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

489 träffar

Övergångar mellan vattnets former – moment 3

Följ upp experimentet ”Isbiten i glaset” Titta på experimentet “Isbiten i glaset” och se vad som har hänt. Jämför med elevernas tankar från förra lektionen. Har det blivit som de trodde? V...

Övergångar mellan vattnets former – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och övergångarna mellan dem genom att rita en naturvetenskaplig modell. Ni kommer också koppla dessa kunskaper till hur det fung...

Vem är vår lärare?

Detta moment inleder hela arbetsområdet och det har som syfte att ge avtryck och inspirera. Ibland måste en bjuda på sig själv och detta är ett sådant tillfälle. Dags att spela lite teater. Förbered V...

Mer om vattnets former – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.

Mer om vattnets former – moment 3

Experiment ”Isbiten i galset” I detta moment ska ni påbörja ett enkelt experiment “Isbiten i glaset”. Lägg en isbit i ett glas. Berätta för eleverna att glaset ska stå orört i en veckas ti...

Mer om vattnets former – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba vidare med vattnets former och dessutom om övergångarna mellan dem. Ni ska också starta ett experiment som heter “Isbiten i glaset” samt göra en övning där...

Mer om vattnets former – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om vattnets former fa...

Vattnets former – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.

Vattnets former – moment 3

Under tiden isen smälter Detta moment innehåller ett experiment. Se filmen “Vattnets olika former” (se nedan). Genomför samma experiment i klassrummet. Låt eleverna först få känna på isen innan den lä...

Vattnets former – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska jobba med vattnets former och göra ett experiment som heter “Is i kastrull”. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna beskriva och namnge vattnets olika former”...