Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

489 träffar

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen och hela arbetsområdet. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser&#...

Övergångar mellan vattnets former – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om experimentet “Isbi...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 3

Dela upp blandningen Blanda salt, grus och vatten i en skål och rör runt. Dela in eleverna, eventuellt genom lottning, i par eller mindre grupper. Låt varje par/grupp få varsitt glas med vattenblandni...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska lära er hur man kan dela upp blandningar och lösningar i deras beståndsdelar. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna dela upp blandningar och lösningar i dera...

Blandningar och lösningars beståndsdelar – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen som handlade om blandningar och lösningar. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet.

Blandningar och lösningar – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.

Blandningar och lösningar – moment 3

Välj själv om du enbart vill visa de två experimenten “Blandning” respektive “Lösning” som beskrivs nedan eller om du vill att eleverna ska göra dem. I experimentet “Blandning” häller man strösocker o...

Blandningar och lösningar – moment 2

Berätta att ni under denna lektion ska lära om blandningar och lösningar. Skriv upp lektionsmålet på tavlan: ”Kunna ge exempel på olika blandningar och lösningar”. Ni kommer också titta på introduktio...

Blandningar och lösningar – moment 1

Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har repeterat vattnets former oc...

Övergångar mellan vattnets former – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Låt några dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina ”Vatten-matriser”.