Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

489 träffar

Blad – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.  

Blad – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med växter och andra naturföremål. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några...

Tankekartan, trafikbegrepp

Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.

Blad – moment 1

Börja med att titta på introduktionsfilmen “Näringskedjor”. Ni kommer återkomma till filmen flera gånger under kommande lektioner. Berätta för eleverna att ni ska påbörja ett nytt arbetsområde som ha...

Utvärdera

Arbetsområdets sista moment. Dags för eleverna att utvärdera arbetsområdet. Vad har varit bra och vad kan göras bättre till nästa gång? Använd bifogat formulär eller använd en egen utvärderingsmetod s...

Sammanfatta och repetera

Ett moment i vilket du som lärare hjälper eleverna att repetera och sammanfatta det ni pratat om. Förbered Förbered momentet genom att själv repetera och sammanfatta i en form som fungerar för dig. O...

Moment 4: Kolla svaret!

Följande moment måste genomföras mycket senare än moment 3 i o m att det tar tid att erhålla svar från forskarna! När svaren har erhållits är det dags att göra en uppföljning av frågorna, som skrevs t...

När är det rimligt att känna tillit?

Ett moment i vilket vi försöker bena ut när det faktiskt är rimligt att känna tillit Förbered Förbered momentet genom att sätta dig in i stoffet och fundera på om du kanske kan bidra med fler konkret...

När vet vi att något är sant?

Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det. Förbered Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...

Lyssna eller avfärda?

Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...