Reflektion
Eleverna ska skriva en reflekterande text på antingen engelska eller svenska. Poängtera att det är innehållet som bedöms inte språket. Eleverna ska reflektera kring begreppet hälsa och vad...
Diskussion
Låt korten ligga framme på bordet med baksidan upp. En elev börjar att lyfta på ett kort, läser påståendet och ger sitt eget svar, därefter fortsätter gruppen diskutera påståendet.
Du bestä...
Avsluta lektionen med att låta eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina “Från pinnar till tal-matris”. ...
Titta på filmen “Från pinnar till tal, del 2”.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att det...
Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba vidare med “pinntal” men utan att rita alla streck.
Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna rita och skriva tal med hjälp av “pinntal med osynl...
Samtala med eleverna om förra lektionen. Till exempel kan du lotta fram en elev i taget som får berätta en sak han eller hon minns från förra passet. Fortsätt tills ni har pratat om hur man ritar “pin...
Övningsdags! Dela in eleverna i grupper om ca 4 per grupp och dela antingen ut ditt förberedda diskussionsmaterial eller de medföljande bilderna och påståendena. Eleverna bör diskutera i minst 10 minu...
Många misstar diskussioner för argumentationer och att man kan vinna en diskussion. Det kan man inte, för syftet med en diskussion är att lyssna på andra och säga sina egna åsikter, inte att övertala...
Hälsa är inte bara en fysisk företeelse, utan det är även till mycket stor del något mentalt. Tidigare i arbetsområdet har vi främst fokuserat på de fysiska aspekterna av hälsa och det är dags för ele...