En viktig lässtrategi är att skapa inre bilder av innehållet i en text. Dessa bilder behöver inte endast vara föreställande utan kan också ge uttryck för känslor, stämningar och annan förståelse av handlingen.
Vet du vilka språkliga resurser som finns i ditt klassrum? Vet du hur arbetet med elevernas alla språk kan stärka deras kunskaps- och identitetsutveckling?
Genom att använda detta material får du sy...
Ämne:
Modersmål
Svenska
Svenska som andraspråk
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Grundskola
Grundsärskola
Förberedelseklass
Grundvux
Gymnasiesärskola
Gymnasieskola
Gyvux
Skrivet av: cristina.nordmanpamela.nasrAnna Jeppsson
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges ex...
Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
Att omvandla förståelsen av innehållet i en skönlitterär bok till en boktrailer är kreativt men framför allt en kognitivt krävande uppgift. Med rätt stöttning kommer eleverna att utveckla flera förmåg...
Att kunna sammanfatta innehållet i text är en av de viktigaste lässtrategierna att behärska. I detta resursmaterial får du förslag på hur dina elever kan träna denna lässtrategi genom att skriva en st...
I det här arbetet tränar eleverna på att skriva berättelser och utveckla sitt skrivande. Eleverna får en given struktur att förhålla sig till och utifrån den ska de skriva en superhjälteberättelse!
Den här resursen handlar om identitet och ger eleverna möjlighet att uppmärksamma och diskutera hur våra identiteter uttrycker sig. Vad vi kan se och inte. Går det att säga hur en person är genom att titta på hen? Eleverna får möjlighet att diskutera olika identitetsuttryck och ta reda på mer om sina egna identiteter, synliga och osynliga.