Gå direkt till innehållet

Sökning på 'läsning'

129 träffar
Arbetsområde

Hjärnan och lässtrategier

Att medvetet arbeta med lässtrategier fyller en didaktisk funktion oavsett ämne och texttyp. Dessutom kommer svårighetsgraden i texter att öka i takt med elevens utbildningsnivå vilket gör strategierna till praktiska verktyg genom hela livet.
Arbetsområde

Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för alla ämnen och åldrar

I stödmaterialet presenteras olika strategier som alla har sin grund i ett språk- och kunskapsutvecklande förhållningssätt. Metoderna är placerade som under rubriker som de vanligen brukar förknippas med, men kan och bör kombineras på ett flexibelt sätt i olika sammanhang och ämnen.
Resursmaterial

Boktips inför läslovet – grundskolan

Läslovet nalkas. I den här resurser delar skolbibliotekarier och skolbiblioteksansvariga i Malmö med sig av läsvärda böcker. Ett riktigt smörgåsbord!
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.
Resursmaterial

Att arbeta med olika lässtrategier

Att arbeta med olika lässtrategier är för mig viktigt oavsett ämne. Jag undervisar främst i SO och Sv/SvA i vilka eleverna möter många texter av olika slag och svårigheter.
Resursmaterial

Lässtrategier – Thieves

Genom Thieves får du en modell som hjälper eleverna att närma sig en text eller ett kapitel. Den gör att eleverna får en överblick över texten innan de börjar läsa. Thieves är helt enkelt ett bra sätt att inleda arbetet med att läsa en ny text.
Resursmaterial

Bokcirkel – Spöksystrar

Dags för bokcirkel och att läsa Spöksystrar - Flickan på kyrkogården med eleverna. Här finns ett upplägg för arbetet, bedömningsmatriser och diskussionsfrågor.
Resursmaterial

Värdegrund med hjälp av skönlitteratur!

I fiktionens form får eleverna möta dilemman som berör deras egen vardag, från grupptryck och samtycke till livet på nätet. Den här planeringen visar hur litteraturen kan bli en trygg utgångspunkt för både reflektion och handling där läsupplevelsen vävs samman med skolans värdegrundsuppdrag.
Resursmaterial

VÖL-schema

Ett VÖL– schema kan användas vid uppstart av ett nytt arbetsområde eller inför läsande av en faktatext.
Resursmaterial

Så här kan du prompta för att väcka läslust

Väck dina elevers nyfikenhet på boken de snart ska läsa! Här hittar du förslag på hur dina elever kan prompta för att väcka nyfikenhet och läslust genom att chattboten ställer frågor vartefter eleven svarar. Testa och förundras!