I det här arbetsområdet ska eleverna få utveckla sin förståelse av nutiden samt förmåga att orientera sig inför framtiden. Historia används för att både påverka samhällsförändringar och för att skapa olika identiteter.
Att ha ett ordförråd för känslor är en viktig del i att kunna förstå, uttrycka och bemöta sina egna och andras känslor. Med det här upplägget får eleverna möjlighet att identifiera och definiera olika känslor och värdegrundsord
Jag har i mitt didaktiska upplägg utgått från det centrala ämnesinnehållet i respektive historiekurs. De olika momentens nyckelbegrepp har, med något undantag, fått var sin introducerande video med ti...
Under sin skoltid ska eleverna förberedas inför kommande arbetsliv. Ett viktigt inslag i detta är elevernas PRAO. Genom att kombinera PRAO med generell studie- och yrkesvägledning ökar elevernas valkompetens så att de ska kunna göra väl underbyggda studie- och yrkesval.
Tillsammans rustar vi eleverna för vidare utbildning och arbetsliv!
Studie och yrkesvägledning och samverkan mellan skola och arbetsliv/omvärld är viktigt för att eleverna, under sin skoltid, ska saml...
Den här resursen tar sin avstamp i “Öppna Malmö Vision 2050” som samlar unga i vår stad med syftet att alla i Malmö ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och leva i staden som jämlikar. Resursen leder så klart vidare till vilka visioner dina elever har!
Ämne:
Ämnesövergripande
Värdegrund
Språk:
Svenska
Utbildningsnivå:
Grundskola
Skrivet av: gustavo.nazarLena WinqvistAnnika Almers
Äntligen är det sportlov! Missa inte listan med böcker som handlar om vinter och kyla och som både är glittrande, frostiga och roliga. Boktipsen vänder sig till barn i åldrarna 6 till 15.
Varje grundskola i Malmö har fått välja en boklåda med utgångspunkt i de globala målen för hållbar utveckling (ht 2019). I varje låda finns flera exemplar av varje titel (ca 80 böcker), en affisch med...
Vad kan man göra när man känner sig stressad eller har svårt att sova? Vad kan man göra med sina starka känslor? Hälsoskolan ger kunskap och möjliga lösningar inom några av livets utmaningar. Den är skapad för elever som vill göra en personlig resa mot ett mer hållbart liv.
Inom motivationsforskning har man länge skiljt på inre och yttre motivation. I denna resurs tittar vi närmre på inre och yttre motivation utifrån medbestämmandeteorin. Teorin utgår ifrån frågan: Vill jag göra den här uppgiften?