Gå direkt till innehållet

Ett läckert projekt

Matologi är en matkunskapskurs skapat specifikt för grundskolor i Malmö. Matologi använder sig av mat som ett verktyg för att inspirera och bekanta grundskoleelever med frågor om matkultur, hållbarhet, miljö, hälsa och mycket mer. Matologi aktivera även elevernas sinnen för att skapa en starkare och roligare relation till maten. Matologi ger grundskoleeleverna en djupare insikt och förståelse för hur maten kan bidra till den gemensamma kulturen och en hållbar framtid; hur människornas relation till maten formar och påverkar vardagen mer än man kanske kan tro. Matologi lyfter maten på ett sätt som får eleverna att tänka på det bredare och som en samhällsformade fenomen.

När vi talar om mat kopplat till hållbarhet, framtiden och matsystemet är det en självklarhet att inkludera FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Genom Matologin får vi chansen att introducera de här viktiga målen för eleverna och samtidigt ha roligt genom lek!

 

Syfte och mål

Syftet med Matologi är dels att ge grundskoleeleverna kunskap om hur maten aktiverar, formar och förenar oss och vårt samhälle. Kursen ska också aktivera elevernas sinnen. Aktiva sinnen gynnar kännedom om maten och hjälper eleverna att särskilja mellan bra och dålig mat.

Vi har skapat sex olika filmavsnitt med olika teman som demonstrerar hur maten påverkar både världen vi lever i och människorna i den. Vi vill visa eleverna
att alla – oberoende härkomst eller intresse för mat – har en relation till det vi äter. Att bokstavligen tillreda idéer tillsammans är det bästa sättet att komma närmare maten och därmed bli bekväm med den.

Matologins sex teman är utvalda så att eleverna ska få en bred uppfattning om matsystemet, allt från det trendiga, det personliga och det intuitiva till det viktiga, det nyttiga och det informativa kopplat till hälsa, miljö och hållbarhet. Från Matologi kan eleverna ta med sig konkret och intressant kunskap samt insikter om vad mat egentligen är.


Matologi i 6 lektioner

Matologi består av följande delar:

0. Introduktion

1. Min smak (lektion)

2. Från jord till bord (lektion)

3. Mat och livsstil (lektion)

4. Matsvinn och framtidens mat (lektion)

5. Matkulturer (lektion)

6. Runt bordet (lektion)

7. Metoder bakom Matologi


Materialets upplägg

Materialet består av sex lektioner och följer samma upplägg:

DEL 1) INTRODUKTION (20 min)

a. Se på filmdel 1 med Edith & Carlos

Börja lektionen med att visa filmdel 1, Ediths och Carlos introduktion till dagens tema. Längden på respektive filmdel 1 varierar något från avsnitt till avsnitt, från 9 till 18 minuter. Anpassa lektionerna enligt introduktionens längd. När filmdel 1 är kortare finns det tid för längre diskussion i klassrummet.

b. Dagens ord

Filmdel 1 slutar alltid med ett Dagens ord. Ordet är ett nyckelord för dagens tema. Det är upp till dig som pedagog hur du vill ta in ordet under resterande lektion.

c. Egen tid

Om det finns tid över får du som pedagog fylla den såsom du vill. Förslagsvis kan eleverna diskutera det de har lärt sig från filmdel 1, eller diskutera kring Dagens ord och dess betydelse.


DEL 2) AKTIVERING (40-50 min)

a. Se på filmdel 2 med Edith & Carlos: Vad ska vi laga idag?

Börja del 2 genom att visa filmdel 2 ”Vad ska vi laga idag” där Edith och Carlos pratar kring dagens recept och hur recepten är kopplade till dagens tema. Efter filmdel 2 får eleverna kliva in i köket. Längden på respektive filmdel 2 varierar något, från 2 till 4 minuter. Längd på varje filmdel finner Du på nästkommande sidorna.

b. Matlagning och måltiden

Förbered mise-en-place och arbetsytan något innan, men låt gärna ungdomarna ta fram några av verktygen och/eller huvudråvarorna. Välj om du vill ge dem recepten att utgå ifrån eller om Du som pedagog delegerar löpande. Uppmuntra alltid till att smaka, lukta, känna (om du känner till Sapere-metoden är det en bra idé att använda sig av den i del 2). Receptet är endast en utgångspunkt. Uppmuntra ungdomarna att komma på egna idéer och variationer så länge alla ingredienser som ska användas, används. ”Jag gillar inte” finns inte om man inte har smakat på det först.

Att duka, fixa i matsalen och komma ner i varv inför måltiden är en viktig del av det hela. Beroende på skolan förutsättningar kan du som lärare/pedagog se till att det finns rekvisita och dekoration för att göra det fint. Om möjligt, ha med färska blommor, grönsaker eller annat som kan göra bordet extra fint och levande.


DEL 3) SAMMANFATTNING (20 min)

a. Se filmdel 3 med Edith & Carlos: Wrap up

Börja del 3 med att visa filmdel 3 ”Wrap-up” där Edith och Carlos sammanfattar dagens avsnitt genom att grubbla på vad var det viktigaste att ta med sig från dagens tema. Du som pedagog kan bestämma om eleverna ska äta det de har lagat i föregående del efter att ha sett ”Wrap-up”-filmen eller om de hinner äta i slutet av del 2 innan filmen. Längden på respektive filmdel 2 varierar något, från 3 till 7 minuter.

b. Måltiden alt. avslutande samtal i klassrummet

Om ni väljer att äta efter ”Wrap-up”-filmen tycker vi att det är viktigt att alla äter tillsammans, inklusive du som är pedagog. Sätt dig gärna med ungdomarna och ha samtal kring maten och dagens tema. Tala om hur kunskap, sinnesförnimmelser, energinivån, kulturella bakgrunder osv påverkar hur maten smakar och upplevs. Vi tycker även att det är viktigt att alla ska plocka undan och städa efter sig själva innan man lämnar klassrummet.

Om ni redan åt innan, i del 2, kan ni avsluta lektionen med valfri samtal kring dagens tema och kommunicera förväntningar och känslor inför kommande tema för nästa lektion.


 

Vi som skapat Matologi

Carlos Rojas Carvajal

Projektledare på Miljöförvaltningen, Malmö Stad: carlos.rojascarvajal@malmo.se

Edith Salminen

Kursens skapare & matkulturvetare, UNA: edith@unafoodcommunity.se

PPPV (Pedagogisk Planering På Väg)

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.

Lektioner i arbetsområdet

0. Introduktion

Varför ta in Matologi på din skola? Matologi är en holistisk matkunskapskurs skapad specifikt för grundskolor i Malmö. Matologi använder sig av mat som ett verktyg för att inspirera och aktivera grund...

1. Min smak

Varför har vi olika smak? Hur bildas smaksinnet? Smaksinnet är mer än det som händer i munnen. Vår smak påverkas av våra andra sinnen, men även av ens kulturella bakgrund, uppväxt och levnadsmiljö. El...

2. Från jord till bord

Varifrån kommer maten? Och hur hamnar den i butiken och på våra tallrikar? Eleverna kommer i kontakt med matens ursprung och får lära sig hur de  på olika sätt kan bidra till att ett hållbart matsyste...

3. Mat och livsstil

Hur äter jag? Vem är det som bestämmer över vad som är bra för mig? Vi pratar om vad kroppen behöver för att må som bäst och hur våra hjärnor ibland kan ställa till det för oss är det kommer till att...

4. Matsvinn och framtidens mat

Matsvinn är inte sopor! Och det vi slänger i den bruna påsen är avfall som någon annan tar hand om åt oss. Men vad händer och vad är skillnaden mellan matsvinn och matavfall? Eleverna får en djupare f...

5. Matkulturer

Under denna avsnitt bekantar vi oss med matkulturer och diskuterar dem utifrån olika  perspektiv. Hur visar vi respekt genom maten – gentemot varandra, råvaran, odlaren och vår egna smak? Vilka normer...

6. Runt bordet

Vad vore mat utan gemenskap och stunder kring bordet med familj och vänner? Vilka beståndsdelar behövs för en läcker middag med bra värdskap? Under det sista tillfället pratar vi om hur matlagningen b...

7. Metoder bakom Matologi

För att skapa de bästa förutsättningarna för Matologi-programmet och kurstillfällena har vi samlat på oss inspiration, erfarenhet och kunskap från både nära och fjärran. Matologi utgår från två metode...