Den tillspetsade titeln är tagen (och något modifierad) från sången sjungen av Monica Zetterlund från Hasse och Tages revy Gula hund – ett nummer som är lika aktuellt idag som när det skrevs men som av naturliga skäl inte går att använda i undervisning på grund av hur språket förändras (fullständigt oacceptabelt språkbruk idag).
Låten och titeln sätter dock fingret på den eviga processen och den eviga diskussionen kring vem som är vad? Vad krävs det för att räknas som en ”riktig” svensk och vad menar vi med riktigt över huvud taget? Vem har rätt att definiera svenskheten? I ett klassrum där vi nu för det mesta hittar flera elever med mer än en fot i en annan kultur är en hälsosam diskussion kring vad som är svenskhet både viktig och central – men kräver också en lärare som förmår navigera rätt och hålla ordentlig styr i diskussionen. Är du inte rädd för att ta svåra diskussioner och utmana elevernas sätt att tänka kring dessa frågor är detta ett lämpligt arbetsområde för dig.
Arbetsområdet ”Ljuva dröm, att bli en riktigt svensk” handlar om svenskhet, nations- och nationalitetsbegreppet om identitet, om invandring, om flyktingskap och om rasism. Det kopplar mycket starkt till läroplanens första och andra kapitel och betonar grundläggande värden och normer likväl till samhällskunskapsämnets syfte. Det ger eleverna en chans att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar och berör i allra högsta grad alla delar i det centrala innehåll som rör individer och gemenskaper.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.