Det här arbetsområdet har som fokus att fördjupa sig inom FN:s konvention om barnens rättigheter. Därmed är vårt fokus, enligt artikel 42 i barnkonventionen, att barn ska få kunskap om sina rättigheter. För att uppnå detta mål behöver vi vuxna känna till barnkonventionens alla artiklar och arbeta utifrån barnets perspektiv och ett barnrättsperspektiv.
Barn behöver känna till grundprinciperna i barnkonventionen, artikel 2 diskrimineringslagen, artikel 3 barnens bästa i främsta rummet, artikel 12 bli lyssnade på och komma till tals med frågor som rör dem och artikel 6 rätt till liv och utveckling (psykisk, kognitiv, andligt, emotionellt och så vidare). Detta arbetsområde skapar förutsättningar för att synliggöra begränsande normer, diskriminering och makt som förhindrar barns fulla potential.
Genom att använda oss av UNESCOs demokratiska utbildningsperspektiv; Lära om, Lära genom och Lära för, kan vi ta vara på elevernas egna erfarenheter och perspektiv i kunskapsutvecklingen.
Du visar för närvarande ett platshållarinnehåll från YouTube. För att komma åt det faktiska innehållet, klicka på knappen nedan. Observera att detta kommer att dela data med tredjepartsleverantörer.
Nedan finner du värdefulla länkar till bra sidor om det skulle finnas mer intresse av att arbeta med detta området:
Unicef – Barnkonventionen Tio lektioner om barns rättigheter
SKLs stödmaterial om barnens rättigheter
Svenska kommittén mot antisemitism
Jimmy Durmaz fotbollsspelare i landslagets uttalande om antirasism efter att själv ha blivit utsatt.
Jason Diakite ”Timbuktus” tacktal till pressen om rasifiering och erkännande.
Spara som favorit
Du måste logga in för att kunna spara som favorit.