Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

85 träffar
Arbetsområde

Grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp

Välkommen till arbetsområdet grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp. Här hittar du lektionsmaterial att ta med dig in i klassrummet för att öka elevernas kunskap.
Arbetsområde

Grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp – för lågstadiet

Här hittar du två lektioner om grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp. Du hittar också extramaterial med tips på böcker, filmer och ytterligare länkar.
Arbetsområde

Grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp – för mellanstadiet

Här hittar du två lektioner "Snusk på Snapchat" och "Värsta bästa nätet". Båda lektionerna baseras på två böcker om livet på nätet. Lektionerna ger dig ett färdigt upplägg med övningar och diskussioner och hjälper eleverna att bli nätsmarta och undvika farliga och jobbiga situationer. Innehållet handlar också om hur man beter sig schysst på nätet.
Arbetsområde

Grooming, sexuella trakasserier och sexuella övergrepp – för högstadiet

Här hittar du två lektioner om livet på nätet. Lektionen "Vem är vem på nätet?" handlar om falsk identitet på nätet. I lektionen "Är det delbart" får eleverna titta på en film om att ta, ha och dela nakenbilder. Båda lektionerna serverar diskussionsfrågor för att ge eleverna verktyg om hur de kan agera tryggt på nätet.
Arbetsområde

Vad betyder en staty?

Barn och unga söker sig till utemiljöer som väcker deras engagemang och nyfikenhet. Den fysiska miljön är deras utvecklingsmiljö och platsen där förutsättningarna grundläggs ör deras framtida hälsa, v...
Arbetsområde

Lärarhandledning till boken: Antons anekdoter – experiment, kärlek och pinsamheter

I denna lärarhandledning lyfts exempel kring: Naturvetenskapliga fenomen och experiment Språkutvecklande övningar och läsförståelse Övningar som tränar grundläggande värden som anges i kapitel 1 och...
Arbetsområde

Barns rättigheter nu och då

Arbetsområdet är uppbyggd på tre lektioner. Lektion 1 kommer ni att jobba med barnkonventionen, inte med alla artiklar, men barnen ska få kännedom om att den finns och vad som finns i den och varför den behövs. Lektion 2 jobbar ni med historien bakom, varför behöver barn regler för hur de ska leva, vad har hänt historiskt för att vuxna måste ha lagar att följa? Lektion 3 knyter ni tillsammans ihop säcken. 
Resursmaterial

En saga med ett dilemma – mänskliga rättigheter!

Sagan ”Greven och grevinnan” kan användas på många olika sätt. Syftet kan vara att diskutera hur olika vi tycker när det kommer till moral, att belysa makt och genus eller vilka aspekter man själv lägger in i en historia. Sagan kan också användas för att inleda en diskussion om mänskliga rättigheter.
Resursmaterial

Kubbspel och värdegrundsarbete

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor.
Resursmaterial

Samtal med elever om oroande händelser

Planerar du att ha samtal med dina elever om oroande händelser i omvärlden? Läs gärna vidare om du känner dig osäker på hur vi vuxna kan prata med barn på ett bra sätt om ämnen som väcker oro.