Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

59 träffar

BARNS RÄTTIGHETER NU OCH DÅ

Arbetsområdet är uppbyggd på tre lektioner. Lektion 1 kommer ni att jobba med barnkonventionen, inte med alla artiklar, men barnen ska få kännedom om att den finns och vad som finns i den och varför d...

ETT MJUKARE MALMÖ

På den här sidan hittar du stödmaterial att använda i undervisningen kopplat till arbetet Ett mjukare Malmö. Även om materialet riktar sig främst till årskurs 5 kan stödmaterialet här på sidan använda...

LÄRARHANDLEDNING TILL BOKEN: ANTONS ANEKDOTER – EXPERIMENT, KÄRLEK OCH PINSAMHETER

I denna lärarhandledning lyfts exempel kring: Naturvetenskapliga fenomen och experiment Språkutvecklande övningar och läsförståelse Övningar som tränar grundläggande värden som anges i kapitel 1 och...

Internationella kvinnodagen – film och lärarhandledning

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. En dag som handlar om lika rättigheter och jämställdhet. Men vad innebär det egentligen? I den här resursen får du som pedagog underlag för att diskutera...

KLASSENS REGLER PÅ NÄTET

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Klassens regler på nätet Rätt eller fel på nätet I det här området diskuterar eleverna förhållningsregler på nätet och d...

Om empati, kompisskap och mod – och en andra chans

Får Gabriel vara prinsessa? Gabriel tycker om färgglada kläder, teater och musik. Det är det ingen av de andra killarna i klassen som gör. När klassen ska spela upp sin sagopjäs vill Gabriel vara prin...

HBTQ, Normer & Makt – material från ”Levande historia”

Det här materialet handlar om dina och mina rättigheter, och våra möjligheter att vara de vi vill vara. Historien är fylld av människor som stått upp mot normer och lagar som begränsat. Här möter du n...

Hur man kan ha svåra diskussioner med elever i tider av osäkerhet

När vissa traumatiska händelser inträffar kommer barnen att höra om det på ett antal olika sätt, varav några kan vara felaktiga, osäkra eller baserade på rykten eller spekulationer. Varhelst det händer kan händelser skapa känslor av ångest och rädsla. Elever kan då få svårigheter att formulera sina känslor. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning och ifrågasättande vid sådana händelser.

Den transatlantiska slavhandeln, afrofobi och antirasism

I den här resursen kan du börja diskussioner om rasism genom ett kort klipp och tillhörande reflektionsfrågor. Resursen tipsar också om boken "Anti-rasistisk" handbok som nu finns på alla Malmös skolbibliotek. Resursen innehåller också en lärarguide på engelska med förslag på hur du kan jobba med boken.

TAGGAD PÅ INSTA

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta I det här området lyfts ett problem fram som eleverna kan möta i sociala medier. De får föra etis...