Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

93 träffar

Amidah – Judiskt motstånd under Förintelsen

I denna resurs får lärare och elever möta verkliga judiska personer som på olika sätt gjorde motstånd under Förintelsen.  

Lärarhandledningar inför besök på ”Judiskt kunskapscenter”

Judiskt kunskapscenter i Malmö synagoga tar emot bokade besök till både visningar och workshops med syftet att öka kunskapen om judisk kultur och historia, judiskt liv samt att motverka antisemitism. Här hittar du lärarhandledningar till de olika program du kan besöka på Judiskt kunskapscenter.

Lärarhandledning till boken ”Stolt jude”

I den här resursen finner du boken Stolt Jude som har skapats utifrån och med inspiration av ett instagramkonto med samma namn. Instagramkontot startades av judiska ungdomsförbundet 2015 och är ett stafettkonto där olika personer varje vecka berättar om sin judiska liv.

Känslor och värdegrundsarbete

Att ha ett ordförråd för känslor är en viktig del i att kunna förstå, uttrycka och bemöta sina egna och andras känslor. Med det här upplägget får eleverna möjlighet att identifiera och definiera olika känslor och värdegrundsord

En saga med ett dilemma – mänskliga rättigheter!

Sagan ”Greven och grevinnan” kan användas på många olika sätt. Syftet kan vara att diskutera hur olika vi tycker när det kommer till moral, att belysa makt och genus eller vilka aspekter man själv lägger in i en historia. Sagan kan också användas för att inleda en diskussion om mänskliga rättigheter.

Kubbspel och värdegrundsarbete

Sällskapsspelet Kubb är en återkommande tradition under vår- och sommarperioderna i Sverige. Men kubb kan också bli ett verktyg för att arbeta med värdegrund i förskolan. På Tröskans förskola har barnen både fått lära sig spela kubb och öva på att vara goda medmänniskor.

Samtal med elever om oroande händelser

Planerar du att ha samtal med dina elever om oroande händelser i omvärlden? Läs gärna vidare om du känner dig osäker på hur vi vuxna kan prata med barn på ett bra sätt om ämnen som väcker oro.

Öppna Malmö – Hur ser din drömstad ut?

Den här resursen tar sin avstamp i “Öppna Malmö Vision 2050” som samlar unga i vår stad med syftet att alla i Malmö ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och leva i staden som jämlikar. Resursen leder så klart vidare till vilka visioner dina elever har!

Om Barnkonventionen – ett heltäckande upplägg

Här får du ett färdigt, välstrukturerat och elevaktivt upplägg att använda i ditt klassrum. Upplägget tar sin utgångspunkt i Barnkonventionen (främst artiklarna 2, 3, 6 och 12).

Om konspirationsteorier med Andreas Önnerfors

Forskning har visat att elever som inte är socialt och känslomässigt väl anslutna löper större risk att hamna i konspirationsteoriernas fällor. Detta föreläsnings- och utbildningspaket med Andreas Önnerfors, professor i idéhistoria, riktar sig till dig som i den pedagogiska vardagen möter konspirationsteorier, desinformation och informationspåverkan.