På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om vitsar:
Kommer de ihåg vitsen som Mackan berättar?
Har de hört den förut?
Är det någon i klassen som kan någon mer historia om Bellman?
Kan de and...
Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om berättelsen Anton drömmer om:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton drömmer om?
Kan de återberätta drömmen: Vem handlade den om,...
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om fotosyntesen:
Kommer de ihåg vad Anton och Emma ser på promenaden i skogen.
De säkert sett att blad ändar färg och faller till marken på hösten. L...
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om utflykten som Anton och Emma är på:
Vad minns de av utflykten: vem är med och vad gör de?
Kan de återberätta vad Anton och Emma pratar om?
En av...
Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om roliga saker som man kan göra utomhus:
Det kan till exempel vara förslag på saker att göra i skogen, i en park, i ett grönområde i närmiljön eller...
Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om månens faser, fenomenet Anton ser:
Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte?
Kan de återberätta vad han såg och tänkte kri...
Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om incidenten med föräldrarna:
Kommer de ihåg vad som hände?
Hur tror de Anton kände sig?
Har de själv upplevt något liknande?
Låt eleverna få funder...
Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om när Anton och Mackan handlade present till Emma:
Kan de återberätta händelsen?
Vart var de och hur kom de dit?
Vad handlade de?
Vad gjorde de mer...
Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om experimentet:
Kommer de ihåg vilket experiment Emmas pappa visar?
Kan de återberätta experimentet?
Titta på filmen med sången ”Matspjälkningsappa...
Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om att dansa:
Vad tänker Anton om att dansa?
Vad tycker ni själva om att dansa?
Samtala med eleverna om att man kan dansa av olika anledningar, till...