Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

88 träffar

Experiment: Magnetism

Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om berättelsen Anton drömmer om: Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton drömmer om? Kan de återberätta drömmen: Vem handlade den om,...

Experiment: Fotosyntesen

Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om fotosyntesen: Kommer de ihåg vad Anton och Emma ser på promenaden i skogen. De säkert sett att blad ändar färg och faller till marken på hösten. L...

Vänskap och relationer: Utflykt

Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om utflykten som Anton och Emma är på: Vad minns de av utflykten: vem är med och vad gör de? Kan de återberätta vad Anton och Emma pratar om? En av...

Kreativitet och skojigheter: Bladpress

Efter att ni läst kapitel 6, samtala med eleverna om roliga saker som man kan göra utomhus: Det kan till exempel vara förslag på saker att göra i skogen, i en park, i ett grönområde i närmiljön eller...

Experiment: Månens faser 

Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om månens faser, fenomenet Anton ser: Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton upptäckte? Kan de återberätta vad han såg och tänkte kri...

Vänskap och relationer: Föräldrar

Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om incidenten med föräldrarna: Kommer de ihåg vad som hände? Hur tror de Anton kände sig? Har de själv upplevt något liknande? Låt eleverna få funder...

Kreativitet och skojigheter: Rosen

Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om när Anton och Mackan handlade present till Emma: Kan de återberätta händelsen? Vart var de och hur kom de dit? Vad handlade de? Vad gjorde de mer...

Experiment: Kemisk reaktion

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om experimentet: Kommer de ihåg vilket experiment Emmas pappa visar? Kan de återberätta experimentet? Titta på filmen med sången ”Matspjälkningsappa...

Vänskap och relationer: Dans

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om att dansa: Vad tänker Anton om att dansa? Vad tycker ni själva om att dansa? Samtala med eleverna om att man kan dansa av olika anledningar, till...

Vänskap och relationer: Drömmar

Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om drömmar: Brukar de komma ihåg vad de drömmer om när de sover? Prata om roliga drömmar och läskiga drömmar, vad är vanligast? Prata om dagdrömmar....