Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

88 träffar

Klassens regler på nätet

I det här området diskuterar eleverna förhållningsregler på nätet och de får komma överens om gemensamma förhållningsregler i klassen.

Rätt eller fel på nätet

TEMAT ”RÄTTIGHETER OCH SKYLDIGHETER ” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Klassens regler på nätet Rätt eller fel på nätet I det här området lär sig eleverna om vilka rättigheter, friheter och s...

Bekämpa näthatet

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta Det här området ger eleverna ökade förutsättningar för att förstå sin del i att skapa trygghet på...

Taggad på Insta

TEMAT ”STÖD OCH STRATEGIER” BESTÅR AV FÖLJANDE OMRÅDEN: Bekämpa näthatet Taggad på Insta I det här området lyfts ett problem fram som eleverna kan möta i sociala medier. De får föra etis...

Internationella kvinnodagen – film och lärarhandledning

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. En dag som handlar om lika rättigheter och jämställdhet. Men vad innebär det egentligen? I den här resursen får du som pedagog underlag för att diskutera rättigheter och jämställdhet.

Om empati, kompisskap och mod – och en andra chans

I den här resursen hittar du en film om könsnormer från UR Play för förskoleklass och lågstadiet. Filmen har en förebyggande ingång, den problematiserar könsnormerna och utgår från att de som tittar på filmen har föreställningar som begränsar

HBTQ, Normer & Makt – material från ”Levande historia”

Det här materialet handlar om dina och mina rättigheter, och våra möjligheter att vara de vi vill vara. Historien är fylld av människor som stått upp mot normer och lagar som begränsat. Här möter du n...

Hur man kan ha svåra diskussioner med elever i tider av osäkerhet

När vissa traumatiska händelser inträffar kommer barnen att höra om det på ett antal olika sätt, varav några kan vara felaktiga, osäkra eller baserade på rykten eller spekulationer. Varhelst det händer kan händelser skapa känslor av ångest och rädsla. Elever kan då få svårigheter att formulera sina känslor. Denna vägledning ger praktiska förslag på hur du kan strukturera diskussion, vidareutbildning och ifrågasättande vid sådana händelser.

Amidah – Judiskt motstånd under Förintelsen

I denna resurs får lärare och elever möta verkliga judiska personer som på olika sätt gjorde motstånd under Förintelsen.  

Kapitel 7 – På rymmen

Kapitlet innehåller 3 lektioner/moment:   Experiment: Månens faser Vänskap och relationer: Föräldrar Kreativitet och skojigheter: Rosen