Gå direkt till innehållet

Att vara snäll har många fördelar. Snällheten sprider sig, gör dig som är snäll lyckligare och bygger relationer. Att vara snäll kan definieras som “prosociala beteenden” vars avsikt är att gynna andra. Det kan handla om att hålla upp klassrumsdörren, fråga hur någon mår, le och hälsa. Hjärnans belöningssystem aktiveras när du hjälper någon annan. Oavsett om du är snäll mot någon du känner väl eller mot en främling har det en “lyckoeffekt”. Att vara snäll och hjälpsam bygger relationer!

Den här resursens olika övningar går att följa rakt av. Du kan också se övningarna som inspiration och modifiera dem så att de passar dina elever och det sammanhang ni befinner er i. De första övningarna passar för yngre barn och de senare för äldre. De fungerar både när eleverna ska lära känna varandra och när de redan känner varandra. 


För yngre elever

 

Skapa snällhetsbank

  1. Låt först eleverna fundera en minut på egen hand: Vad kan du göra för snällt mot någon annan idag? Eleverna får i uppgift att skriva varje snällt förslag på varsin post-it-lapp. Tre förslag per elev räcker gott.
  2. Låt därefter eleverna berätta om sina förslag för sin bänkkamrat. Låt bänkkamraten välja ett förslag hen tycker mest om.
  3. Låt slutligen eleverna presentera sitt bästa förslag i helklass.
  4. Samla in post-it-lapparna och häng dem på en vägg så att alla kan se dem.

I nästa steg kan man låta tanke bli till handling. Man kan låta eleverna flytta en post-it-lapp till en annan vägg när de utfört den snälla handling som står på lappen. Hela klassen kan hjälpas åt att flytta alla lapparna från en vägg till en annan.

 

Dagens snälla handlingar

  1. Inled dagen med att låta alla elever enskilt fundera över tre snälla handlingar de skulle vilja göra för sina klasskamrater under dagen. Be dem att skriva ner sina handlingar på ett papper (utan att visa någon annan) så att de kan påminna sig själva under dagen.
  2. I slutet av dagen skriver alla ner de snälla handlingar som de faktiskt gjorde. Låt eleverna skriva på varsin lapp. Eleverna ska inte skriva sitt namn på lappen och de behöver inte skriva vem det gällde. Samla in alla lapparna och läs igenom dem på egen hand.
  3. Inled nästa morgon med att du som lärare drar några av lapparna och läser upp dem för klassen. 
  4. Runda av genom korta reflektionsfrågor. Förslag på frågor:

  • Märkte om någon var snäll mot dig eller såg du när någon annan gjorde något snällt? Berätta.
  • Hur kändes det att göra något snällt mot någon annan?
  • Hur kände du när någon var snäll mot dig? Vad tänkte du? Vad gjorde du?
  • Vad kan en sån här övning leda till tror du?


För äldre elever

 

Lär känna din snälla klasskamrat

Låt eleverna intervjua varandra med temat ”snällhet” som fokus. Eleverna ställer följande frågor till varandra och turas om att svara (5 minuter för varje elev att svara).

  • Vad innebär snäll för dig?
  • Vem är den snällaste personen du vet? Berätta.
  • Vad tror du att snällhet har för effekter? (Både för den som ger och får snällhet.)
  • Berätta om när du visade vänlighet mot någon annan och det gjorde skillnad för dem? (En liten handling är viktig nog att lyfta fram.)
  • Vad har du lärt dig om att vara snäll mot dig själv?

Paren skriver sedan ner en kort sammanfattning på max fem meningar om vad de har lärt sig om varandra under uppgiften. Läraren låter några av paren presentera sina sammanfattningar.

Upprepa gärna intervjuerna med nya par.

 

Snällhetssafari

Eleverna får i uppgift att under en vecka vara ”snällhetsdetektiver” och notera exempel på vänlighet och hjälpsamhet de ser runtomkring sig: i klassrummet, i skolans korridorer, på stan, på bussen eller på cafét. Upptäck snällheten inom och utanför skolan. Eleverna ska skriftligen dokumentera minst tre snälla handlingar:

  1. För varje snäll handling eleverna uppmärksammar ska de beskriva ”vad”, ”vem”, ”var” och ”hur” så att de tydligt kan återge den snälla handlingen för sina klasskamrater.
  2. Eleverna ska också skriva ner vad de tänkte och kände när de såg den snälla handlingen utspela sig.

I slutet av veckan presenterar klassen sina observationer för varandra. Låt samtliga elever välja ut en snäll handling att presentera i klassen och motivera sitt val. Nedan följer några förslag på hur ni kan följa upp elevernas presentationer:

  • När alla har presenterat sina observationer får eleverna i uppgift att försöka kategorisera de snälla handlingarna. Vilka handlingar liknar varandra? Vad skiljer dem åt?
  • Låt klassen rösta fram den observation som berörde mest. Motivera valet.
  • Låt eleverna diskutera i par: Vilka snälla handlingar kan du själv utföra i din vardag? Hur ser du på snällhet efter den här övningen? Finns det något som har förvånat dig? Vilken är din största lärdom?
  • Varför tror du att det kan finnas en negativ klang i ordet ”snäll”?
  • Många gånger är man mindre snäll mot sig själv. I vilka situationer kan du bli snällare mot dig själv?
  • Skriv en krönika på temat ”snällhet”.

 

Spara som favorit

Du måste logga in för att kunna spara som favorit.