Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

55 träffar
Arbetsområde

Flyt farkost flyt

Under arbetet med “Flyt farkost flyt” kommer ni under 4 lektioner att lära om hur formen och konstruktionen på ett föremål påverkar dess flytförmåga, lastförmåga och rörelseförmåga, samt hur lagrad en...
Arbetsområde

Introduktion till programmering

Det pratas så mycket om programmering men vad är det? Är det inte svårt, med en massa konstiga tecken? Hur kommer man igång? Var ska man börja?
Arbetsområde

Ekoburk

I detta arbetsområde beskrivs fyra biologilektioner kring ekologi. Övningarna görs med fördel utomhus. Eleverna kommer att få göra ekoburkar, dramatisera fotosyntesen samt tillverka bladpress och regnmätare.
Arbetsområde

Programmering – Micro:bit

Detta ämnesområde är framtaget för att arbeta med Micro:bit som ett längre projekt med en klass eller grupp barn. Det finns tre olika typer av uppgifter som är mer eller mindre resultatstyrda. Projektet som helhet passar bäst för elever i högstadiet men ett urval av uppgifterna går även att genomföra med yngre barn.
Resursmaterial

Repetition – tipsrunda i NO för mellanstadiet

Tid för repetition! Här finner du en frågesport att sätta upp för en tipsrunda enskilt eller i grupp. Frågorna blandar biologi, kemi, fysik och teknik och ger möjlighet för både repetition och ny kunskap. Facit finns bifogat.
Resursmaterial

Smartare produkter- arbeta med microbit och 3d-skrivare

Ett arbetsområde i teknik med inriktning produktutveckling med hjälp av Microbit och 3D-skrivare. 
Resursmaterial

Programmering – Robot City

I den här kreativa resursen står programmering i fokus men samtidigt tränar eleverna på förmågor i både teknik, matematik och svenska. Genom att bygga en stad för robotar får eleverna bland annat programmera i visuella programmeringsmiljöer, skapa stabila konstruktioner och skriva texter. 
Resursmaterial

Programmering – Kubo leker!

Kubo är en robot som programmeras med hjälp av kodbrickor som ser ut som pusselbitar. Roboten läser in koden genom att köra över pusselbiten. Den kan åka rakt fram, åt vänster samt åt höger. För mer avancerad programmering kan Kubo även programmeras att utföra en funktion, en sekvens samt en loop.
Resursmaterial

Programmering med NAO

Det här resursmaterialet innehåller en lektionsplanering med användning av roboten NAO, vilken har en inbyggd AI (artificiell intelligens). Genom arbete med NAO kan eleverna på ett lustfyllt sätt erövra kunskaper i digitaliseringens påverkan på samhället, AI och programmering. Lektionen med NAO inleds med ett samtal om robotar och AI samt hur det kommer att se ut i framtiden med tanke på det ständigt utvecklande digitala samhället. Därefter pratas det kort om programmeringens begrepp. Vidare arbetar eleverna i grupper och programmerar roboten NAO. Lågstadieelever lär känna NAO och programmerar denna via kort. Elever på mellanstadiet programmerar roboten via kort eller via programmet "Choreographe" i datorer. Undervisning med hjälp av NAO är väldigt uppskattad av eleverna. Med hjälp av roboten NAO erbjuds ett roligt och spännande sätt att introducera programmering för eleverna.
Resursmaterial

Inspiration och ämnesövergripande projekt för teknikämnet

I den här resursen får du som undervisar i teknik på högstadiet inspiration till hur du kan öka relevansen mellan ämnet och elevernas vardag, omgivning och intressen samt jobba ämnesöverskridande i projektform.