Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

208 träffar
Resursmaterial

Om Barnkonventionen – ett heltäckande upplägg

Här får du ett färdigt, välstrukturerat och elevaktivt upplägg att använda i ditt klassrum. Upplägget tar sin utgångspunkt i Barnkonventionen (främst artiklarna 2, 3, 6 och 12).
Resursmaterial

Skolbibliotekarier tipsar om böcker till läslovet!

Malmös skolbibliotekarier delar med sig av boktips inför läslovet. Låt dina elever botanisera i läslovstipsen!
Resursmaterial

Sexfältare – مواد الموارد: ستة حقول – دعم لكتابة النصوص الوصفية

Här hittar du en resurs om hur du kan använda en sexfältare.   Sexfältare – ett stöd för skrivande av beskrivande texter مواد الموارد: ستة حقول – دعم لكتابة النصوص الوصفية   En sexfältare ka...
Resursmaterial

Argumenterande / diskuterande text

Den här resursen tydliggör de språkliga krav som ställs på olika texttyper. Först presenteras ett textexempel och därefter bryts texten ned utifrån syfte, struktur och språkliga drag. Slutligen ges exempel på arbetsgång enligt cirkelmodellen.
Resursmaterial

Pollinering – Hur går det till?

Den här resursen innehåller lektionsplaneringar för åk 1-3 och 4-6 om pollinering och dess deltagare så som blomflugor, humlor, bin och fjärilar. Du hittar även informationshäfte om pollinering, de olika insekterna och beskrivande bilder och planscher att skriva ut.
Resursmaterial

Berättelsebro – stöd för berättande texter

I den här resursen delar vinnaren av Malmö Pedagogpris, Hellvi Toresson, med sig av hur man kan jobba med en berättelsebro för att ge eleverna stöd i sitt skrivande av berättande texter. Ladda ner berättelsebron och använd i ditt klassrum! 
Resursmaterial

Dela tankar och tips om läsning

Missa inte den här roliga övningen där eleverna får möjlighet att dela med sig av sina tankar, känslor och bästa tips om läsning - på ett sätt som inspirerar och stärker deras läsaridentitet.
Resursmaterial

Min läsdagbok

Det här materialet är utformat för att stärka elevers läsande och deras förmåga att reflektera över böcker. Genom en läsdagbok med frågor får eleverna möjlighet att sätta ord på sina läsupplevelser, utforska handlingar, karaktärer och miljöer samt koppla berättelserna till sina egna erfarenheter.
Resursmaterial

Jag som läsare

Det här materialet är utformat för att hjälpa barn att reflektera över sin egen läsning och upptäcka vad som gör läsningen meningsfull och engagerande för dem.
Resursmaterial

Frågor till boksamtal

Den här resursen vänder sig till dig vars elever läser skönlitteratur. Här hittar du frågor som eleverna kan besvara i boksamtal eller läsecirklar. De är  utformade för att hjälpa elever att reflektera över det de läser, samtidigt som de stimulerar diskussion och analys.