Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

313 träffar
Moment

Utdelning av Gåkort

Gör i ordning Gåkort till varje elev. Kopiera i färg och laminera helst. Förbered något att fira med!
Moment

Frihet eller omhändertagande

Detta är det moment som inleder arbetsområdet och här hoppar du med fördel rakt in i övningen utan att känna att du måste presentera hela arbetsområdet först. Detta är momentet som förhoppningsvis väc...
Moment

Har eleverna en realistisk bild av drömsamhället eller vill de ha kakan och äta den samtidigt?

I detta moment följer ni upp övningen från momentet tidigare ”Frihet eller omhändertagande”.   Förbered Förbered momentet innan lektionen genom att (vid behov) sammanställa elevernas...
Moment

Gå över på övergångsstället!

Du behöver något för kunna att markera ett “övergångsställe” i klassrummet, t ex vit tejp eller stora papper. Övningen görs med fördel i halvklass. Diskutera utifrån film och sång vad man ska tänka på...
Moment

Vad betyder objektivt och subjektivt

Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring begreppen objektivt och subjektivt och öva på när en kan känna igen en utsaga som just objektiv eller subjektiv. Inled genom att med hjälp av bifo...
Moment

Hur vet vi att månen inte är gjord av ost?

Ett moment i vilket du som lärare inleder det korta arbetsområdet genom att ställa en väldigt enkel fråga och väntar på svaret. Förbered Se till att du har koll på källkritikens abc, friska upp grundl...
Moment

Repetition i källkritik

Ett moment i vilket du som lärare repeterar grunderna i källkritik för eleverna. Förbered Förbered genom att själv repetera stoffet och genom att plocka fram lämpliga länkar, texter och/eller exempel...
Moment

Tillit

I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar. Förbered Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Moment

Lyssna eller avfärda?

Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
Moment

När vet vi att något är sant?

Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det. Förbered Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...