Ett moment i vilket eleverna får hjälpa till att definiera när vi kan veta att något är sant och känna tillit till det.
Förbered
Förbered momentet genom att koppla tillbaka till förra momentet och se...
Så när är det läge att från skolans sida bjuda in för att höra den ”andra sidan” av en fråga (för nyansens skull) och när är det läge att bara avfärda något som helt irrelevant och inte vä...
I detta momentet distanserar vi oss lite från uttrycket okritiskt tänkande och fokuserar på att kalla det tillit istället. Vi exemplifierar och övar.
Förbered
Förberedmomentet innan lektionen genom a...
Ha en iPad eller kamera att fotografera med. Gå en runda i närområdet med en grupp elever. Uppmana dem till att vara “trafikdetektiver” som spanar efter farliga ställen i trafiken. Stanna och ta foto...
Skriv “Risker på väg till skolan” på tavlan och förklara vad ordet risk innebär. Ställ frågan “Vilka risker finns när du tar dig till skolan?” och låt eleverna fundera själva i ett par minuter. Låt el...
Presentera dokumentet Tema trafik (pedagogisk information). Förslagsvis kan du visa dokumentet med projektor. Berätta vad man ska kunna och hur ni kommer att arbeta. Fråga gärna eleverna om de har fle...
Projicera tankekartan för eleverna på tavlan för att färska upp minnet. När ni diskuterade risker i trafiken förra lektionen kom det säkert upp många olika begrepp. Visa sedan dokumentet begrepp och...
Dela in eleverna i par. Låt eleverna göra övningen Hitta rätt ord till rätt bild. De ska nu dra linjer mellan bild och rätt begrepp. När eleverna är klara projicera facit.
Be eleverna att ta undan sina papper. Nu ska de försöka komma ihåg de ord och begrepp de lärt sig. Detta visar de genom att säga till läraren vad hen ska skriva i tankekartan.