Ett kort avslutande moment för att summera det som varit i fokus under lektionen och samtidigt ge några konkreta tips för hur en blir bättre på att debattera/argumentera samtidigt som en inte sårar nå...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vad i sitt liv, sina åsikter och sin personlighet de skulle ha lättast att ändra.
Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordna dem p...
Ett kort moment för att få eleverna att fundera kring vilket ifrågasättande eller negativ åsikt om dem själva som skulle göra dem mest ledsna.
Låt alla elever själva gå igenom påståendena och rangordn...
Det här är ett tredelat moment för att få eleverna att reflektera över att det är lättare att jämföra/diskutera/argumentera fakta (för att det går att kontrollera) än tyckande (för att smaken är som b...
Det här momentet syftar till att få eleverna att reflektera över arbetsområdets tre centrala begrepp och när dessa bäst används.
Läraren går med fördel rakt in i övningen.
Låt eleverna fundera över f...
Här möter du ännu ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att tro till sin natur rör sig i ett område där vi inte kan bevisa påståenden i vetenskaplig bemärkelse. Syftet är inte att ut...
Det är också ett kort moment för att få eleverna att reflektera över att det vi vet har gränser och att vetenskapen inte (än) har alla svar på saker som rör vår existens och vårt ursprung. Syftet är i...
Det här är ett kort moment för att få eleverna att reflektera över oändligheten. Detta koncept är lämpligt att börja med eftersom det är så otroligt abstrakt och på många sätt rör sig till gränslandet...
Gå igenom den Pedagogiska Planeringen. Lägg särskild vikt vid vad som faktiskt ska göras under arbetsområdet, vilka färdigheter som övas och vilka kunskapskrav som ska bedömas. Informera eleverna om a...
Ställ följande frågor till eleverna:
Hur många här vet att Gud finns?
Hur många här tror att luft existerar?
Hur många här tycker att nazisterna startade andra världskriget?
Hur många här tycker att...