Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

197 träffar

Välkommen till det historiska mingelpartyt

Ett moment i vilket du som lärare, härold och ceremonimästare inleder partyt och hälsar alla gäster välkomna. Förbered Inför själva mingelpartyt har du med fördel själv valt en person ur historien som...

Mingelpartyts struktur

Detta moment avslutar den sista lektion ni gemensamt lagt för att göra efterforskningar på historiska personer. Detta moment förutsätter att eleverna är klara med efterforskningarna, att de har skrivi...

Handled

I detta moment jobbar eleverna självständigt. Ditt jobb är att gå runt och handleda eleverna utifrån de instruktioner de fått.

Kvinna gör vad kvinna kan

I detta moment tittar vi på olika förklaringsmodeller till varför kvinnor inte syns i historien. Målet är att eleverna innan momentets och lektionens slut ska ha en lite större förståelse för varför d...

Möjligt partymoment#4: Vem skulle vinna i en duell?

Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt. Vem skulle vinna i en duell? Ett moment som lämpligtvis genomförs allra sist eftersom de historiska person...

Möjligt partymoment#3: Gifta sig med, hångla med eller döda?

Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt. Gifta sig med, hångla med eller döda? Ett moment som lämpligtvis genomförs efter till exempel ”Vem ä...

Hjärnan och uppmärksamhet

I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...

Möjligt partymoment#1: Vem är jag

Här kommer ett tänkbart moment för det historiska mingelpartyt. Använd om det känns lämpligt. Vem är jag? Om detta känns som ett lämpligt moment måste det förberedas redan när uppgiften delas ut efter...

Mode då och nu

Förberedelser Presentationen består av 17 blad. Under varje blad finns det anteckningar där lärarguiden finns. Där finns även tips på frågor att ställa till eleverna för att få igång reflektion och di...

Utmaning G- Hur många mil?

Utmaningen G är skapat för att eleverna ska ifrågasätta om vi ska fortsätta köpa varor som transporteras så långt innan de når oss. De ska bli medvetna om hur deras klädkonsumtion bidrar till klimatfö...