Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

216 träffar

Ordlista

Ordlista (Classroom) Dela ut uppgiften via Classroom till alla i klassen. Låt eleverna arbeta med att ta reda på vad de olika begreppen och orden betyder och. När de är klara skickar de in via Classr...

Introduktion med EPA

Uppgiften presenteras. De ska avgöra om tiden för en svängning beror på vinkeln (se bild). Berätta att teorin säger att vinkeln inte ska ha betydelse. Genomför en EPA om: Hur ska tiden mätas? Hur m...

Övningen genomförs och diskuteras

Eleverna genomför sedan experimentet i grupper om 2-3 personer. Varje grupp får testa med två vinklar. Viktigt är att du får en spridning på vinklar i grupperna. Några grupper ska ha vinklar nära vara...

Hållbarhetsdilemma

Välj ett av de dilemman som finns på Globalamalen.se och som vi länkar till nedan under resurser. Exempelvis: I närheten av där du bor planeras en vindkraftspark. Vissa tycker att det här är en bra i...

Presentera arbetsområdet

Visa gärna filmen ”Jag är en siffra att räkna med” och berätta om de Globala Hållbarhetsmålen. Berätta att detta arbetsområde är ett sätt som ni på er skola kan arbeta med målen och framfö...

Om hållbarhet

Visa filmen: Om hållbarhet och be eleverna prata två och två kring vad de tänker om filmen samt om det var några ord som de inte förstod. Plocka upp några funderingar i helgrupp och skriv upp orden de...

På spaning i hemmet

I det här momentet undersöker eleverna hemmets vanor. Som stöd har de ett formulär. Sedan funderar de ut fem saker som kan förändras för att spara på jordens naturresurser, hushålla med energi och sky...

Återkoppling På spaning i hemmet

Berätta att detta första moment är ett stöd för deras individuella uppgift de sedan ska göra. Börja med att låta eleverna prata två och två kring vad de har samlat in hemifrån. Återkoppla sedan i helg...

Uppgift – På spaning i hemmet

I detta moment arbetar eleverna vidare med På spaning i hemmet. Nu gör dem en individuell uppgift som de lämnar in via Classroom.

Vad är en onödig pryl?

Visa bilder på några “onödiga prylar” (du kan till exempel googla) och låt eleverna diskutera prylarna utifrån olika hållbarhetsperspektiv.  För vem är prylen tillverkad? Vem tror ni vill köpa prylen...