På malmo.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. OkVad är kakor?
Visa filmen: Om hållbarhet och be eleverna prata två och två kring vad de tänker om filmen samt om det var några ord som de inte förstod. Plocka upp några funderingar i helgrupp och skriv upp orden de...
Ordlista (Classroom)
Dela ut uppgiften via Classroom till alla i klassen. Låt eleverna arbeta med att ta reda på vad de olika begreppen och orden betyder och. När de är klara skickar de in via Classr...
Berätta att detta första moment är ett stöd för deras individuella uppgift de sedan ska göra. Börja med att låta eleverna prata två och två kring vad de har samlat in hemifrån. Återkoppla sedan i helg...
I det här momentet undersöker eleverna hemmets vanor. Som stöd har de ett formulär. Sedan funderar de ut fem saker som kan förändras för att spara på jordens naturresurser, hushålla med energi och sky...
Låt grupperna presentera sina respektive analyser för varandra. Diskutera vad den samlade bilden säger. För jämförelser bland annat på skolans el och vattenanvändning kan ni använda Serviceförvaltning...
Visa bilder på några “onödiga prylar” (du kan till exempel googla) och låt eleverna diskutera prylarna utifrån olika hållbarhetsperspektiv.
För vem är prylen tillverkad?
Vem tror ni vill köpa prylen...
Presentera att ni ska göra en Miljöanalys av den egna skolan. Dela upp klassen i mindre grupper och låt dem i gruppen komma överens om ur vilket perspektiv de ska analysera skolan. När gruppen bestämt...
Låt eleverna hänga upp sina posters i klassrummet. Låt alla gå runt och läsa varandras. Rösta nu fram klassens onödigaste pryl. Använd till exempel google formulär eller vanliga färgglada klisterplupp...
Eleverna gör en poster där de beskriver ”sin” onödigaste pryl. På postern ska de ha en bild och beskriva sin pryl utifrån den elevinstruktion de följde förra lektionen.