Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

362 träffar

Blad – moment 4

Låt eleverna få fundera en stund på vad de lärt sig under lektionen. Be några att dela med sig av sina tankar. Ge dem också en stund till att kryssa i sina Näringskedjor-matris.   

Blad – moment 3

Detta moment innehåller övningarna “Bladen” och “Färgjakten med mera”. (Som inspiration till dig som lärare, inför övningen om blad, kan du titta på filmen ”Markinventering i Klagshamn – P...

Blad – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med växter och andra naturföremål. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några...

Moment 2: ”Bananflugejakt” – med rätt att INTE döda!

FÖRBEREDELSER FÖR LÄRAREN Du behöver övermogna frukter som får ligga i en burk utan lock i en orörd hörna i klassrummet. Då det börjar flyga omkring flugor är det dags att samla några. Låt eleverna gå...

Spåkulan och hjärnan

Klippet handlar om vikten av förförståelse kopplat till hjärnans behov av att se mönster och förmåga att fylla i delar som saknas. Lika viktigt är det för eleverna att aktivera sina långtidsminnen kri...

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...

Uppgiftskort – kulturella ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.

Uppgiftskort – försörjande ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.

Minnas texten

Följande klipp förklarar för eleverna hur det begränsade arbetsminnet, som ibland används synonymt med korttidsminnet, fungerar. Eleverna får kunskap om hur känsligt arbetsminnet är för distraktioner...

Uppgiftskort – reglerande ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.