Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

361 träffar

Blad – moment 2

Säg till eleverna att ni under denna lektion ska jobba med växter och andra naturföremål. Skriv upp lektionsmålet på tavlan ”Kunna sortera och gruppera växter och naturföremål samt kunna namnge några...

Moment 1: Läs om bananflugan

FÖRBEREDELSE FÖR LÄRAREN Gruppera eleverna, tre och tre, innan momentet börjar. Tips 1 till gruppindelningen: Gruppindelning kan ske m h a https://webtools.itgonline.se/ Klicka på fältet Groupie SKAPA...

Spåkulan och hjärnan

Klippet handlar om vikten av förförståelse kopplat till hjärnans behov av att se mönster och förmåga att fylla i delar som saknas. Lika viktigt är det för eleverna att aktivera sina långtidsminnen kri...

En formbar hjärna

Följande klipp ger en förenklad men illustrativ förklaring om hur det går till när man lär sig något nytt och varför det är naturligt att det är svårt i början.   ÖVNING: ÄGARE ÖVER DITT LÄRANDE...

Minnas texten

Följande klipp förklarar för eleverna hur det begränsade arbetsminnet, som ibland används synonymt med korttidsminnet, fungerar. Eleverna får kunskap om hur känsligt arbetsminnet är för distraktioner...

Uppgiftskort – kulturella ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.

Uppgiftskort – försörjande ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.

Hjärnan och uppmärksamhet

I det här klippet betonas och förtydligas vikten av den kontrollerade uppmärksamheten när du vill minnas något. Här får eleverna veta vad som händer när de utsätts för distraktioner och varför det spa...

Uppgiftskort – reglerande ekosystem

Under ”se mer” hittar du uppgiftskort som du kan ladda ner till elevernas Classroom.

Hjärnan och minnesprocessen

Här ges en illustrativ och förenklad bild av minnesprocessen som förklarar varför det är viktigt att tänka aktiva tankar när man vill minnas. Här nämns också begrepp såsom “minnesledtrådar”, “framploc...