Inom motivationsforskning har man länge skiljt på inre och yttre motivation. I denna resurs tittar vi närmre på inre och yttre motivation utifrån medbestämmandeteorin. Teorin utgår ifrån frågan: Vill jag göra den här uppgiften?
Här får du information om vad det innebär att ha dyslexi/läs- och skrivsvårigheter samt några verktyg man kan/bör erbjuda dessa elever. De verktyg som jag tipsar om har Malmö stad avtal med.
Direkt från Nobel Prize Museum i Stockholm kommer denna lektion om Alfred Nobel och Nobelpriset. Ett bra sätt att bekanta sig med vårt svenska Nobelpris. Hur kom det till och vem var egentligen Alfred Nobel. Låt eleverna bekanta sig med en fin del av det svenska kulturarvet.
I den här resursen hittar du 22 enkla namnlekar att variera mellan för att skapa tillhörighet på ett lekfullt sätt. Lek en lek om dagen eller hitta er favorit.
Målet med denna resurs är att du som pedagog ska lära dig att skapa ett digitalt klassrum för din klass eller undervisningsgrupp. Webbplatsen som resursen länkar till utvecklades under VT 2017 och bes...
I den här övningen får eleverna tillfälle att berätta mer om sig själva - och de som lyssnar får träna sig på att vara "aktiva lyssnare". Allt du behöver är ett garnnystan.
Oxytocin kallas ibland för ”det trygga sammanhangets kemi” och frigörs i hjärnan av välkommen beröring, musik man tycker om och när man uppfattar att man är vänner.
Att låta eleverna intervjua varandra och därefter göra en presentation av sin nya klasskamrat är ett bra sätt för klassen att börja närma sig varandra.
Att börja gymnasiet är stort! Förväntningarna är stora och kanske finns även en del farhågor. För att få en bra start som mentor kan det vara bra att dina nya elever berättar lite om vad de har just för förväntningar på dig, på sin studietid och på sin skola.