Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

296 träffar
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – Attribution

Motivationsteorin "Attribution" handlar om hur man förklarar orsaker till olika händelser och ger svar på en rad “varför” frågor. Här ligger fokus på hur elever kan förklara sina egna prestationer och hur det kan påverka motivationen.  Utgångspunkten är: Varför klarade jag (inte) den här uppgiften?
Resursmaterial

Motivationsteorier för lärare – Tron på den egna kapaciteten

Den här resursen presenterar motivationsteorin "Tron på den egna kapaciteten" och utgår från att elever ställer sig frågan "Kan jag klara den här uppgiften"? Höga förväntningar ökar motivationen medan låga förväntningar sänker motivationen.
Resursmaterial

En saga med ett dilemma – mänskliga rättigheter!

Sagan ”Greven och grevinnan” kan användas på många olika sätt. Syftet kan vara att diskutera hur olika vi tycker när det kommer till moral, att belysa makt och genus eller vilka aspekter man själv lägger in i en historia. Sagan kan också användas för att inleda en diskussion om mänskliga rättigheter.
Resursmaterial

Cirkeln – ett verktyg för likvärdighet

Cirkeln är ett verktyg som hjälper oss pedagoger att bli medvetna om hur alla barnen på förskolan har det. Den handlar på sätt och vis om likvärdighet så att vi kan skapa goda förutsättningar för alla barn att utvecklas och trivas. 
Resursmaterial

Öppna Malmö – Hur ser din drömstad ut?

Den här resursen tar sin avstamp i “Öppna Malmö Vision 2050” som samlar unga i vår stad med syftet att alla i Malmö ska kunna vara stolta över sin bakgrund och identitet och leva i staden som jämlikar. Resursen leder så klart vidare till vilka visioner dina elever har!
Resursmaterial

Lässtrategier – SQ3R

I den här resursen hittar du SQ3R-metoden som lämpar sig väl för naturvetenskapliga ämnen och faktatexter som inte ger läsaren något tolkningsutrymme. I resursen presenteras en mall som hjälper eleverna att organisera sin läsning.
Resursmaterial

Lässtrategier – sammanfatta det lästa

Det finns många olika lässtrategier att ta till för att förstå och minnas en text. En del strategier fokuserar på vad eleven ska göra före läsningen, under läsningen eller efter läsningen. Den här lässtrategin gör eleven efter att ha läst en text. Att sammanfatta det lästa är kognitivt krävande men lönar sig.
Resursmaterial

Samtal med elever om oroande händelser

Planerar du att ha samtal med dina elever om oroande händelser i omvärlden? Läs gärna vidare om du känner dig osäker på hur vi vuxna kan prata med barn på ett bra sätt om ämnen som väcker oro.
Resursmaterial

Att möta elever i samband med krishändelse

Den här texten är tänkt att stötta och vägleda dig i rollen som pedagog som ska möta barn efter en allvarlig händelse. Med allvarlig händelse menas här en plötsligt uppkommen svår händelse på skolan eller i närområdet. Det kan exempelvis handla om olyckor, terrordåd, skjutningar eller att någon plötsligt avlider.
Resursmaterial

Att skriva objektivt – utveckla analytisk förmåga och resonemang

Att öva förmågan att förhålla sig objektivt kan vara ett sätt att sätta fakta i ett sammanhang och visa på samband utifrån olika perspektiv.