Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

298 träffar
Resursmaterial

Odla en gurkgardin

I den här resursen lär du dig att odla gurkor inomhus. Gurkplantorna bildar inte bara en vacker gardin utan du kan dessutom skörda dina egna gurkor! 
Resursmaterial

Spana efter vårtecken!

Våren är snart här, eller? Leta vårtecken och varför inte rapportera era vårtecken till Vårkollen.se. Tillsammans med forskare vill Svenska Botaniska Föreningen ta reda på hur snabbt våren utvecklas ö...
Resursmaterial

Relationsdiagram – ett stöd vid läsning

Diagrammen fungerar som ett grafiskt stöd som hjälper eleverna att samla information och få syn på relationer och samband i texter. Att stötta eleverna med olika typer av strategier före, under och efter läsningen är en viktigt del av den pedagogiska planeringen. 
Resursmaterial

Övertyga den andre

Strategin ”Övertyga den andre” kan fungera som ett sätt att stötta och motivera elever till mer koncentrerad och aktiv läsning, i synnerhet när det gäller faktatexter. Aktiviteten kan ocks...
Resursmaterial

Orsaksdiagram – ett stöd vid läsning

I den här resursen får du bekanta dig med Orsaksdiagram som kan vara ett stöd för att samla information vid läsning.
Resursmaterial

Synliggöra – läsvanor och läsundervisning i verksamheten

Att arbeta aktivt och medvetet med att väcka läslust har betydelse. Läslust kan ge våra barn och unga bättre förutsättningar att klara skolan och ta sig fram i en komplex verklighet. Under 2022 gav An...
Resursmaterial

Praktisk användning av Chattbottar

Den här resursen bjuder på en rad förslag hur du kan använda Chattbottar i din undervisning.
Resursmaterial

Begreppsmoln före läsning

Med hjälp av begreppsmoln kan du stötta eleverna innan de ska läsa en faktatext. 
Resursmaterial

T.H.I.E.V.E.S – en strategi innan läsning av faktatexter

I den här resursen får du en övergripande beskrivning av THIEVES – en strategi att använda innan läsning. Ladda gärna ner dokumenten nedan som beskriver hur eleverna kan jobba med THIEVES.  ...
Resursmaterial

Språktrappan och NO

Språktrappan är en didaktisk modell som ger stöd för planering och analys av elevers språkanvändning, i detta fallet NO.