Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Nyckelkompisar – lär elever samarbeta i par

Anneke Moerkerken är grundskollärare och specialpedagog och har lång erfarenhet av att arbeta med Kooperativt lärande. Anneke har under flera år varit vårt bollplank och generöst delat med sig av sina...

Frihetstiden åk 6

Sofie Nilsson, förstelärare på Rosengårdsskolan, har tidigare delat med sig av en lektionsplanering i ”Etik och moral”. Nu får ni ta del av en lektion i historia där eleverna har arbetat m...

Mina ord, dina ord

Syftet ”Mina ord, dina ord” Brainstorma eller tänka tillsammans är något elever gör ofta i undervisning. ”Mina ord, dina ord” är en struktur som stöttar dessa moment till att b...

Mall för dina ord, mina ord

Under ”Se mer” finner du en bifogad mall att använda när du arbetar med ”Mina ord, dina ord”.

Idrott och hälsa i åk 1-3

Lena Lundberg, förstelärare på Nydalaskolan berättar: ”Många av strukturerna som beskrivs inom Kooperativt Lärande är ofta riktade till klassrumssituationer där eleverna har material som penna,...

Matematik åk 3

Linda Swärd är förstelärare på Nydalaskolan. I hennes Pedagogiska planering presenterar hon ett lektionsupplägg i matematik där lektionens mål är att eleverna tillsammans i lärkompisar ska lösa matema...

Matematik åk 7-9

Patrik Johansson jobbar som förstelärare på Johannesskolan. På Johannesskolan är det förstelärarna som tillsammans med förstelärare i fritids driver skolans utvecklingsarbete i Kooperativt lärande. Jo...

Vänskap och relationer: Att samarbeta – Mötas på mitten

Efter att ni läst kapitel 4, samtala med eleverna om vikten av att kunna samarbeta: Anton samarbetade med Emma. Vad gjorde de? Kan de återberätta vad de samarbetade om? Fortsätt därefter med samarbe...

Hopprepsutmaning

Med hopprep och en större plats som en skolgård eller grusplan går det att få till många pulshöjande aktiviteter på ett enkelt, roligt och lekfullt sätt. Försök att hålla aktiviteten i fyra minuter. H...

Hoppa på olika sätt

Deltagare: Enskilt Övningen ökar pulsen och skakar igång rörligheten i hela kroppen. Låt eleverna göra om de tre olika kombinationerna så att de håller igång i fyra minuter. A. Hoppa som ett kryss ...