Gå direkt till innehållet

Sökning på ''

327 träffar

Vänskap och relationer: Föräldrar

Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om incidenten med föräldrarna: Kommer de ihåg vad som hände? Hur tror de Anton kände sig? Har de själv upplevt något liknande? Låt eleverna få funder...

Kreativitet och skojigheter: Rosen

Efter att ni läst kapitel 7, samtala med eleverna om när Anton och Mackan handlade present till Emma: Kan de återberätta händelsen? Vart var de och hur kom de dit? Vad handlade de? Vad gjorde de mer...

Experiment: Kemisk reaktion

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om experimentet: Kommer de ihåg vilket experiment Emmas pappa visar? Kan de återberätta experimentet? Titta på filmen med sången Matspjälkningsappar...

Vänskap och relationer: Dans

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om att dansa: Vad tänker Anton om att dansa? Vad tycker ni själva om att dansa? Samtala med eleverna om att man kan dansa av olika anledningar, till...

Kreativitet och skojigheter: Roliga historier

Efter att ni läst kapitel 8, samtala med eleverna om vitsar: Kommer de ihåg vitsen som Mackan berättar? Har de hört den förut? Är det någon i klassen som kan någon mer historia om Bellman? Kan de and...

Experiment: Magnetism

Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om berättelsen Anton drömmer om: Kommer de ihåg vilket naturvetenskapligt fenomen Anton drömmer om? Kan de återberätta drömmen: Vem handlade den om,...

Vänskap och relationer: Drömmar

Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om drömmar: Brukar de komma ihåg vad de drömmer om när de sover? Prata om roliga drömmar och läskiga drömmar, vad är vanligast? Prata om dagdrömmar....

Kreativitet och skojigheter: Lärorikt och roligast

Efter att ni läst kapitel 9, samtala med eleverna om boken och alla övningar ni gjort: Vad kommer de särskilt ihåg från boken? Vilka övningar om vänskap och relationer minns de? Vad har varit allra r...

Kloka pennan

Syftet med ”Kloka pennan”  ”Kloka pennan” är en struktur som baseras på turtagning mellan två elever. En elev kan tillexempel leda samtalet, eller coacha och den andra eleven k...

Barnkonventionen och måla jordklotet

Helena Yngvesson är förstelärare i fritidshem på Nydalaskolan. Hon driver utvecklingen – tillsammans med skolans fritidspedagoger – av Kooperativt lärande på fritidshemmet på skolan. Här f...