Deltagare: Grupper om 2-6 personer
A) De olika grupperna ställer sig i en ring med vänster handflata upp och med höger pekfinger på handflatan hos den som står till höger. När pedagogen ropar “Fångad”...
Deltagare: Parvis
I den klassiska leken slår man tre slag i handen för att därefter visa om man har valt sten, sax eller påse. Istället för tre slag i handen ska båda i paret hoppa jämfota tre gånger....
Deltagare: Alla
Eleverna står bakom sina stolar. Pedagogen säger olika påståenden eller egenskaper. De elever som tycker att de passar in i de olika påståendena eller egenskaperna, ska byta plats med...
Deltagare: Enskilt
Övningen ökar pulsen och skakar igång rörligheten i hela kroppen. Låt eleverna göra om de tre olika kombinationerna så att de håller igång i fyra minuter.
A. Hoppa som ett kryss ...
Deltagare: Parvis
Den här övningen kräver lite mer utrymme. Eleverna ska stå som om de skulle göra armhävningar på tårna. De placerar sig parvis så att de står i “armhävningsposition” mitt emot varand...
Deltagare: Parvis
Eleverna står i par mitt emot varandra. Nu ska de korsvis klappa varandras händer, först högt och sen lågt. Så här går det till. Börja med att slå på varandras högra handflata högt u...
Deltagare: Enskilt
Denna paus går helt enkelt ut på jogga på stället. Kombinera efter klassens ork och kondition. Jogga en minut, vila 30 sekunder. Upprepa två till fyra gånger.
Deltagare: Alla
När pedagogen vill att eleverna ska svara på frågor eller ta ställning fungerar det automatiskt som en Brain Break genom att eleverna svarar med kroppen. Pedagogen ställer en fråga och...
Deltagare: Alla
När pedagogen vill välja ut elever slumpvis fungerar det automatiskt som en Brain Break genom följande övning:
A ) Alla ställer sig upp. Därefter kommer pedagogen med påståenden i stil...
Deltagare: Alla
När klassen ska arbeta med frågor eller uppgifter från ett papper kan pedagogen i förväg sätta upp de olika frågorna/uppgifterna på väggarna i klassrummet vilket bildar olika stationer...