Uppgiften presenteras. De ska avgöra om tiden för en svängning beror på vinkeln (se bild).
Berätta att teorin säger att vinkeln inte ska ha betydelse.
Genomför en EPA om:
Hur ska tiden mätas?
Hur m...
Håll ditt läxförhör och gör din bedömning. Sortera resultaten utifrån vilken anteckningsmodell som användes. Sammanställ gärna resultaten med en kollega för att göra dem mer tillförlitliga. Meddela el...
Håll din föreläsning om valfritt ämne som passar din undervisning. Avsett tio minuter i slutet för att eleverna ska kunna se över sina anteckningar.
Cornellgruppen kan börja formulera frågor och summ...
Introducera Cornellmetoden för eleverna. Berätta att de ska få höra en föreläsning och att en tredjedel av klassen ska ta anteckningar för hand med hjälp av Cornellmetoden, en tredjedel ska anteckna e...
Avsluta med att återkoppla till Tänka tillsammans–övningen som gjordes i början av lektionen.
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och e...
Eleverna ska nu med hjälp av de lärdomar klippet gav få ge respons på en elevtext.
I klippet hade pojken en modellbild att utgå från. Berätta för eleverna att en uppgiftsinstruktion ofta kan använd...
Introducera en av lässtrategimodellerna nedan för eleverna.
Barbro Westlunds lässtrategier RT – Reciprocal teaching
RT består av fyra strategier:
Att kunna förutspå/ställa hypoteser (koppla i...
Genomför en Tänka Tillsammans. Eller gör en EPA utifrån följande frågor:
Hur förbereder jag mig innan jag skriver en text?
Hur gör jag för att bearbeta en text under och efter skrivandet?
Vilken erf...
Med hjälp av google-formulärets sammanställning visas nu klassens svar på tavlan.
Genomför en EPA som problematiserar mätningen och beräkningen. De ska fundera över frågorna:
Varför fick vi olika...
Eleverna får uppgiften att bestämma arean i cm2 med två decimalers noggrannhet på det utdelade pappret med hjälp av den utdelade linjalen enskilt. Eleverna ska fylla i sitt svar i ett Google-formulär....